Banner Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
BİR BAKIŞTA: ALO 174 Gıda Hattı

Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından 2009 yılında başlatılan “Güvenilir Gıda Sağlıklı Yaşam” kampanyası bünyesinde hayata geçirilen Alo 174 Gıda Hattının çalışmalarıyla ilgili olarak Bakanlığın yayın organı Web Tarım TV, hatta şikâyetin iletilmesinden sonuçlandırılmasına kadarki süreci adım adım izledi.





gida_hatti.jpg

Gıda ile ilgili şikayet başvuruları Türkiye’nin her yerinden 7 gün 24 saat 174 tuşlanarak Ankara’daki çağrı merkezine yapılabiliyor. Merkeze gelen şikâyetler görevliler tarafından T.C. kimlik numarası karşılığında kayıt altına alınıyor ve başvuru esnasında verilen kişisel bilgiler gizli tutuluyor. Daha sonra kayıt altına alınan bilgiler internet üzerinden Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın ilgili birimlerine ve il müdürlüklerine yönlendiriliyor. Bu işlemin sonucunda şikayet, il müdürlüklerindeki görevliler tarafından değerlendiriliyor ve inceleme için olay yerine denetim ekibi gönderiliyor. Ekip, şikâyetin yapıldığı işletmeye giderek üretimin ve imalathanenin standartlara uygun olup olmadığını denetliyor. Uygun değilse suçun cinsine göre cezai işlem uygulanıyor. Yapılan denetimler sonrasında gelen başvurular en geç 15 gün içerisinde cevaplandırılıyor. Şikâyette bulunan kişi kendisine verilen başvuru numarası ile Alo 174’ü arayarak ya da www.alo174.gov.tr adresi üzerinden, şikâyetinin hangi aşamada olduğunu ve sonucunu öğrenebiliyor.

 

Alo 174 gıda hattına ilişkin istatistiki veriler

14 Şubat 2009-12 Mart 2012 tarihleri arasında Alo 174 Gıda Hattına vatandaşlar tarafından 602 334 arama yapıldı.

602 334 arama adedi neticesinde 94 635 adet başvuru kayıt altına alındı, bu başvuruların 92060 adedi sonuçlandı.

Başvurular işletme faaliyet alanlarına göre incelendiğinde; 38 835 adet satış yeri (%49), 26986 adet üretim yeri (%34), 13979 adet toplu tüketim yeri () başvurusu kayıt altına alındı.

Başvurular ürün gruplarına göre incelendiğinde; tahıl, un ve unlu mamuller 20313 adet (%28), et ve et ürünleri 12945 adet () ve tasnif dışı gıdalar 9371 adet () başvurularda ön sıralarda yer alıyor.

Başvurular türlerine göre incelendiğinde; ihbar ve şikayet başvuru sayısı 76776 (%81), bilgi alma 14188 (), gıda zehirlenmesi 3904 (%4) olarak gerçekleşti. (Başvuru türlerinin %99,2’si belirtilen üç kategori ile kayıt altına alınıyor).

En fazla başvuru; İstanbul (19631), Ankara (6506), Antalya (5678), İzmir (5173), Konya (2772), Bursa (2474), Adana (2151), Gaziantep (1918) Kayseri (1563)  ve Eskişehir (1401) İl Müdürlükleri’ne yapıldı.

Denetimler neticesinde sonuçlanan başvurular cezai işlem uygulamaları açısından incelendiğinde; 76793 (%83) adet başvuruda denetimler sonucu cezai işlem uygulanmazken, 15267 () adet başvuruda denetimler sonucunda cezai işlem uygulandı.

Denetimler sonucunda uygulanan 15267 adet cezai işlemin detayları; 11026 adet idari para cezası (%72), 3411 adet üretim/faaliyet men (%22), 830 adet Cumhuriyet Savcılığı’na suç duyurusu (%6) olarak gerçekleşmiştir.

2011 itibariyle genel gıda denetim sonuçları: 400 438 üretim, satış, toplu tüketim, 10455 idari para cezası, 329 savcılık., 

2010 yılı genel gıda denetim sonuçları: 376 756 üretim, satış, toplu tüketim, 11435 idari para cezası, 1261 savcılık

Gıda kontrol görevlisi sayısı: 2002 yılında 1500, 2011’de 4635.

 

2012 yılıyla ilgili rakamlar

1 Ocak – 15 Mart.2012 tarihleri arasında Alo 174 Gıda Hattına 45 277 arama gerçekleştirildi.

45 277 arama adedi neticesinde 7672 başvuru kayıt altına alınırken, bu başvuruların 5899’u sonuçlandı..

Başvurular ürün gruplarına göre incelendiğinde; tahıl, un ve unlu mamuller 1392 adet (%29), et ve et ürünleri 882 adet () ve tasnif dışı gıdalar 415 adet (%9) başvurularda ön sıralarda yer alıyor.

Başvurular türlerine göre incelendiğinde; ihbar ve şikayet başvuru sayısı 6573 (%83), bilgi alma 1018 (), gıda zehirlenmesi 336 (%4) olarak gerçekleşti. (Başvuru türlerinin %99,2’si belirtilen üç kategori ile kayıt altına alınmaktadır)

En fazla başvuru, İstanbul (1852), Ankara (539), Antalya (517), İzmir (403), Bursa (277),  Konya (231), Adana (163), Kocaeli (135), Gaziantep (132)  ve Kayseri (131)  İl Müdürlükleri’ne yapıldı.

Denetimler neticesinde sonuçlanan başvurular, cezai işlem uygulamaları açısından incelendiğinde; 5248 (%89) adet başvuruda denetimler sonucu cezai işlem uygulanmazken, 651 () adet başvuruda denetimler sonucunda cezai işlem yapıldı.

Denetimler sonucunda uygulanan 651 adet cezai işlemin detayları; 625 adet idari para cezası (%96), 18 adet üretim/faaliyet men (%3), 8 adet Cumhuriyet Savcılığı’na suç duyurusu (%1) olarak gerçekleşti.