Banner Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
Doygun’dan 2012’de paketli ekmek pazarında hızlı büyüme

2012 yılının ilk 9 aylık bölümünde ambalajlı ekmek sektörü %24 büyürken kendilerinin ise %41’lik bir büyüme kaydettiğini belirten Doygun Ekmek Pazarlama Müdürü Burcu Özcan, bu yılın sonunda pazarda %70 oranında büyüme hedeflediklerini açıkladı.




burcu_ozcan_doygun_ekmekÖncelikle Doygun Ekmek’in unlu mamuller sektöründeki pazar payı, ürün çeşitleriniz, üretim hacmi ile günlük ve yıllık satış rakamları hakkında bilgi verebilir misiniz?
Doygun Ekmek olarak İstanbul ve çevresinde ürünlerimizin satışı bulunuyor. Paketli ekmek tüketiminin parasal olarak %30’u İstanbul’da gerçekleşiyor. Biz de Doygun Ekmek olarak bu pazardan pay alıyoruz. Satış yaptığımız bölge içerisinde sektörün lider firmaları arasındayız. 2012 yılının ilk 9 aylık verilerine göre, sektör %24 büyürken biz ise %41 büyüme gösterdik. Nielsen verilerine göre, geçen yılın ocak ayına göre satış rakamlarımızda %35 artış yaşandı.
Üretim kapasitemizden bahsedecek olursak, günlük 40 tonluk üretim kapasitesine sahibiz. Buna göre yıllık ortalama 14 bin 600 tonluk bir üretim kapasitesinden bahsedebiliriz. Şu an kapasitemizi büyük oranda kullanıyoruz. 2014 yılında devreye iki hat daha almayı planlıyoruz. Bu hatlarla kapasitemiz günlük 30 ton artacak. 100’den fazla ürün çeşidine sahibiz. Ürünlerimizi perakende, endüstriyel ve donuk ürünler olarak kategorize ediyoruz. Şu an perakende ürün yelpazemizde 19, paketli endüstriyel ürünlerde 24 ve donuk gıdalarda 56 farklı ürün çeşidimiz bulunuyor. Yarı pişmiş ürünlerde 24 çeşidimiz mevcut. Bunların 20 tanesi donuk ürünlerde de bulunan ürünlerimizden. Firmamızın hastaneler gibi ev dışı kanallarda da satışa sunulan paketli ürünleri ise dört ürün grubuna ayrılıyor.

2 BİNİ AŞKIN NOKTADAN EKMEK SATIŞI
Üretim tesislerinizde uyguladığınız gıda güvenilirliği kriterlerinizden bahseder misiniz? Ürünleriniz kaç noktadan tüketiciyle buluşuyor?
İstanbul’da Esenyurt Kıraç’ta bulunan 18 bin 500 metrekarelik tesislerimiz Türkiye’nin en modern ekmek ve unlu mamul üretim tesislerinden biri. Bu tesislerde dünya standartlarında, el değmeden üretim yapıyoruz. Ayrıca Türkiye’de paketli ekmekte Helal Gıda Belgesi’ni alan ilk firmayız. Helal Gıda Belgesi almanın ön koşulu GDO’suz ürünler üretmektir. Doygun Ekmek olarak, bizim tüm ürünlerimiz GDO’suz ürünler. Katkısız tam buğday ve tam çavdar ekmeği gibi ürünlerimiz var ve bu ürünlerde kalite olarak pazarda tek olduğumuzu söyleyebilirim.
Paketli ekmek üreticilerinin ürettikleri ekmeğin içerisine hangi maddeden ne kadar koyduklarını paketlerinde belirtmeleri gerekir. Zaten paketli ekmeği güvenilir yapan en önemli nedenlerden biri de bu. Bizim de reçetelerimiz paketlerimizin arka yüzünde bulunuyor. Üretim ve ürünlerimiz Evergreen Kontrollab, Türk Standardları Enstitüsü  (TSE) ve Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından denetleniyor.
Şu anda Doygun Ekmek olarak 2 bini aşkın satış noktası ile tüketiciye ulaşıyoruz.
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, "Sofralarımızdan beyaz ekmeği kaldıralım, esmer ekmeğe dönelim" şeklinde açıklamalarda bulunmuştu. Bu açıklamadan sonra ekmek satışlarınızda değişiklikler oldu mu?
Başkanımızın önderliğinde yürütülen ve Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın düzenlediği ekmek israfını önleme kampanyasının destekçisiyiz. Hatta konuyla ilgili pek çok televizyon programına konuk olarak ve yazılı basına demeç vererek bu kampanyanın önemine de değindik. Toplumun sağlıklı beslenmesi açısından bu kampanyanın önemli faydalarının olacağını düşünüyoruz. Türk halkının ekmek israfı, beyaz ekmek, tahıllı ekmek gibi konulardaki bilinç artışını sağlayacak bu kampanya ekmek satışlarına da mutlaka yansıyacaktır.
UN TEBLİĞİ İLE EKMEĞİN KALİTESİ ARTACAK
GKGM Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Kavak un tebliğinin Mart başına kadar yürürlüğe girebileceğinden söz etti. Tebliğ size göre sektöre neler getirecek?  
Aslında geçen yılın temmuz ayından itibaren ekmeğin standardı değiştirilerek kepek artırılıp tuz oranı azaltıldı. Ancak un üretiminde değişiklik olmadığı için fırıncılar karışımı kendileri yapmak zorunda kaldılar. Bu yüzden Ekmek Tebliği'nin uygulanması konusunda sorunlar yaşandı. Bu sorunların aşılması için Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı yeni Un Tebliği’ni hazırladı. Bu tebliğin sektöre pek çok katkısının olacağını düşünüyoruz. Un Tebliği ile ekmekteki kepek oranı artacak. Tebliğe göre ekmeklik buğday unundaki kepek oranının alt limiti 0.70, üst limiti ise 1.00 olacak. Artış aynı zamanda bir tasarruf demek. Çünkü daha önce beyaz ekmek unu için 100 kilogram buğdaydan 55 kilo un çıkarılırken bu oran, içinde kepeği bırakılarak önce 65 kiloya, kabul edilmesi durumunda ise 70 kiloya ve daha üstüne çıkarılacak. Böylece aynı miktar buğdaydan eskiye göre daha fazla un elde edilecek.
Bu konuyu daha iyi anlayabilmek için rakamsal verilerden bahsedebiliriz. Yeni Un Tebliği ile yıllık bir milyon tonluk buğday tasarrufunun planlandığını söyleniyor. Bir futbol sahası kadar tarım alanından 4 ton buğday elde edildiğini düşünürsek bu tasarruf rakamı 250 bin futbol sahası büyüklüğünde bir alana denk geliyor. Tebliğ yürürlüğe girdikten sonra fırıncılar ekmek yapımında sadece tebliğe uygun olan kepeği artırılmış unu kullanabilecekler. Yeni ekmekler eskisinden sadece biraz daha koyu renkli olacak. Tatlarında çok büyük bir değişiklik olmayacak.
Bu Un Tebliği ile ekmeğin kalitesi de artacak. Buğdaydaki kepeğin faydaları ekmeğin içinde olacak. Daha besleyici, doyurucu ve besin değeri yüksek ekmekler tüketileceği için bu toplumun sağlına da olumlu olarak yansıyacak. Böylece devletin ve bireylerin sağlık harcamalarının milyarlarca lira azalacağını da unutmamak gerekiyor. Doygun Ekmek olarak yeni Un Tebliği’nin olumlu bir adım olduğunu düşünüyoruz. Dileriz ileride bu tebliğ tam buğday ekmeği üretmeye yönelik olarak yenilenir. Çünkü tam buğday ekmeği hem buğdayın neredeyse tamamının kullanılması hem de ekmeğin en sağlıklı hali olması nedeniyle gerçekten çok önemli ve öncelikli olarak tüketilmesi gereken bir ekmek çeşidi.

AR-GE YATIRIMLARI 10 MİLYON DOLARI AŞTI
Önümüzdeki günlerde ya da aylarda piyasaya sunacağınız yeni ürünleriniz ve gerçekleştireceğiniz yatırımlar neler olacak?
Doygun Ekmek olarak AR-GE’ye büyük önem veriyoruz. Bugüne kadar lezzetli, kaliteli, sağlıklı ve ambalajlı ekmek üretimi için yaptığımız AR-GE yatırımları 10 milyon doları geçmiş durumda. Yurtdışında sektörümüzle ilgili eğitim ve fuarlara katılıyoruz. Türk damak tadına uygun yeni ürünler geliştirmek için yeni hammadde alımları ve deneme üretimleri gerçekleştiriyoruz. Her yıl en az üç ila dört yeni ürün hedefi ile çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Şu anda yeni ürünler için AR-GE faaliyetlerimiz devam ediyor. Ayrıca üretim hatlarımızla ilgili yeni yatırımlarımız söz konusu. Şu anda iki adet üretim hattımız bulunuyor. 2014’te ise devreye iki üretim hattı daha almayı planlıyoruz. 2014’te devreye alacağımız bu iki hat ile kapasitemiz günlük 30 ton artacak.
2012 Doygun Ekmek açısından nasıl geçti. 2013’te ne kadarlık bir büyüme ve ciro hedefliyorsunuz?
2012 yılı bizim için hedeflerimizi gerçekleştirdiğimiz hatta hedeflerimizin üzerine çıktığımız oldukça verimli bir yıl oldu. 2012 yılının ilk 9 aylık verilerine göre sektör %24 büyürken biz %41 büyüme gösterdik. 2013 yılında da yine kalitemiz ve inandıklarımızdan ödün vermeden ilerlemeyi, piyasaya yeni ürünler sunmayı hedefliyoruz. Bu yıl sonunda ise yaklaşık %70’lik bir büyüme hedeflediğimizi söyleyebilirim.