Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
Yılda 3 kilo reçel, 1,5 kilo helva tüketiyoruz

Son yıllarda ürün çeşitliliği ve pazarlama faaliyetlerindeki artışla birlikte helva ve reçel pazarı her yıl büyüyor.





necati_goksuSusam, Tahin, Helva ve Reçel İmalatçıları Derneği (SUTHER) Başkanı Necati Göksu, Türkiye’de reçel pazarının 150 bin tonluk büyüklüğe ulaştığını, bunun 400 milyon liralık bir değere karşılı geldiğini açıkladı. Şu anda reçel pazarının belli başlı klasik meyvelerin dışına çıkılarak 50’ya yakın meyve çeşidine ulaştığını anlatan Göksu, bu durumun da sektörü her geçen gün büyüttüğünü belirtti. Helvada ise yıllık üretimin markalı ve markasız olmak üzere 100 bin tona eriştiğini ifade eden Netaci Göksu, “Helva pazarında büyüklük 250 milyon liraya ulaştı. Helva ve reçel pazarında 500’den fazla firma faaliyet gösteriyor. Bunların büyük bir kısmı yerel markalardan oluşuyor. Fakat pazarın %60’a yakını markalı ulusal ve bölgesel markalardan meydana geliyor” dedi. 
 
OSMANLI SOFRALARININ VAZGEÇİLMEZ LEZZETLERİ
Reçelde kişi başı tüketim yıllık 3 kg, helvada ise 1.5 kg seviyelerine geldiğini dile getiren Necati Göksu, son dönemlerde ürün çeşitliliği ve pazarlama faaliyetlerindeki artışın pazarın her yıl ortalama büyümesini sağladığını ifade etti. Buna rağmen hala tüketimde belirli çeşitlerin öne çıktığını işaret eden Göksu, “Örneğin reçelde; vişne, çilek, böğürtlen ve kayısı çeşi,rlerine ilgi yoğun. Helvada ise, sade, fıstıklı ve kakaolu ürünler öncelikli tercih ediliyor” diye konuştu. Helva ve reçelin özellikle Osmanlı ve Selçuklu sofralarının baş tacı ürün olduğunu anımsatan SUTHER Başkanı Necati Göksu, Osmanlı sarayında helvahane ve reçelhanede Anadolu’nun en maharetli tatlı ustalarının görev aldığını anlattı. Bu dönemde sarayda 100’e yakın meyvenin ve sebzenin reçelinin yapıldığını dile getiren Göksu, “Özellikle hatırı yüksek misafirlere, yabancı devletlerin temsilcilerine en özel reçellerden ve helvalardan ikram edilirmiş. Osmanlı sarayındaki bu helva ve reçel kültürü hemen hemen tüm Orta Doğu coğrafyasında yaygındır. Zamanla kakaolu ürünlerin yaygınlaşması ve yeni tatlıların keşfi geleneksel lezzetlere ilgiyi azaltsa da varlığını hep sürdürmüştür. Yakın bir geçmişe kadar Türkiye pazarında helva 30 yaş ve üzerinin yoğun tükettiği bir tatlıydı. Reçelde de aynı durum söz konusu. Fakat sektörün çikolatalı ürünlerle rekabetinde ürün farkılılığına gitmesi gençlerin ve çocukların da ilgisini çekmiştir. Çikolata ve kakao katkılı ürünler, hafif ve az kalorili yaz helvaları, meyveli ve küçük gramajlı ürünler. bol meyveli reçeller, organik ve diyabetik ürünler helva ve reçel sektörüne ilgiyi artırmıştır” ifadelerini kullandı. 
 
İNOVATİF ÜRÜNLER İLGİ ÇEKİYOR
Sektörde son yıllarda endüstriyel kalemlere ilginin arttığına dikkat çeken Necati Göksu, ev dışı tüketimi teşvik eden bu alanda restoran, otel ve catring şirketlerinin taleplerinin etkili olduğunun altını çizdi. Endüstriyel tüketimin dışında daha az kalorili ve inovatif ürün çeşitlerinin gençlerin ilgisini çektiğini anlatan Göksu, “Örneğin bol cevizli ve meyveli yaz helvaları. hiç denenmemiş veya unutulmuş eski reçel çeşitlerinin yeniden piyasaya sürülmesi sektöre dikkat çekmektedir. Bunun dışında çocuklara dönük çizgi karakterlerinin kullanıldığı tahin- pekmez, ballı tahin, kağıt helva ve çocuklara dönük helvacık ve reçel çeşitleri bu kesimin beğenisini kazanmış ve pazarı büyütmüştür” şeklinde konuştu. Hemen her sektörde olduğu gibi helva ve reçel sanayinde de ciddi merdivenaltı üretimin söz konusu olduğunu vurgulayan Göksu, tüketicilerin bilinçlenmesiyle halkın sağlığını tehdit eden bu denetimsiz üretimler azaldığına vurgu yaptı. 
 
 
HELVA VE REÇEL SEKTÖRÜNÜN SORUNLARI  
 
· Hammadde fiyatlarındaki oynaklık
· Susamda yerli üretimin yetersizliği
· Kalifiye eleman sıkıntısı 
· Merdivenaltı üretim 
· Taklitçilik