Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
IPSOS: Evde en çok gazlı içecek tüketiyoruz

Ipsos Tüketici Panelleri Direktörü Ceyhan Demiray ile Türkiye’de hanelerde meyve suyu ve meşrubat tüketimini ve satın alma davranışlarını konuştuk. Ipsos Hane Tüketim Paneli’nden elde ettikleri verileri paylaşan Demiray, 57 litre ile gazlı meşrubatların evlerde en çok tüketilen içecek türü olduğunu, meyve sularının  ise ortalama bir hane tarafından yılda 16 litre tüketildiğini açıkladı.
 




Gazlı içecekTürkiye’de meyve suyu ve meşrubat (alkolsüz içecekler) pazarının genel yapısı hakkında bilgi verebilir misiniz? 
Ipsos Hane Tüketim Paneli’nden elde ettiğimiz verilere göre alkolsüz içecekler pazarını; gazlı meşrubatlar, meyve suyu, maden suyu, buzlu çaylar, ayran, enerji & spor içecekleri ve toz içecekler kategorileri oluşturuyor. Hanelerin %96’sı gazlı meşrubatlar, %93’ü de meyve suyu satın alıyor. Soğuk içeceklerin ev içerisinde tüketilen pazar yapısına bakıldığında ise; haneler ortalama 4,3 çeşit içecek satın alıyorlar. Yıllar itibariyle eve giren soğuk içecek çeşitliliği de artıyor. Hanelerin satın aldığı içecek çeşitlerinde en çok eve giren çeşit gazlı meşrubatlar, sonrasında ise meyve suyu ve maden suyu geliyor. İçecek pazarında son 2-3 senedir ciddi hane erişimi kazanan buzlu çaylar ve ayran kategorileri olarak öne çıkıyor. Meyve suyu pazarına biraz daha yakından bakarsak pazarda birçok segment olduğunu görüyoruz. Bu segmentler içinde bulundurduğu meyve oranına göre ayrışmakta. Nektar, 0, meyveli içecekler ve limonatalar. Hanelerin en çok tercih ettiği ürünler nektar ürünler olurken, son zamanlarda ürün çeşitliliğinin artmasıyla birlikte meyveli içeceklerde de bir gelişme söz konusu. 
 
YILDA 16 LİTRE MEYVE SUYU TÜKETİMİ 
Ülkemizde tüketicilerin meyve suyu ve meşrubatlara bakışını açıklayabilir misiniz? Kişi başına / hane başına düşen meyve suyu, meyveli içecek, gazlı içecek tüketimi ne boyutta, en çok hangi ürünler tüketiliyor? 
Hanelerin yıl boyunca soğuk içeceklere harcadığı paranın yarısı gazlı meşrubatlara giderken, %20’si de meyve suyuna gitmekte. Ortalama hane başına tüketilen miktarlara bakıldığında ise; 57 litre ile gazlı meşrubatlar evde en çok tüketilen içecek türü. Meyve suyu ortalama bir hane tarafından 16 litre yılda tüketilirken diğer içecek türlerinde tüketim daha da azalıyor. Tabii ki bu içecek türlerinin sadece evde tüketilen kısmından bahsettiğimiz için ev dışı tüketimde farklılaşan dinamikler olabilir. Hane tüketimi ve ev içi satın alımaya bakıldığında genelde tüm ürünlerde büyük boylar veya çoklu paketler öne çıkmaktadır. Meyve suyu kategorisi çocuk tüketimi açısından ufak boyları da ev içerisinde barındırmakta. 
 
MEYVE SULARI ALIŞVERİŞLERDE 12. SIRADA
Meyve suları ve meşrubatlar gıda alışverişlerinde genellikle kaçıncı sırada yer alıyor? 
Genel hızlı tüketim ürünleri sepetlerinde katagorilerin bulunma sıralamasına bakıldığında; her sepette olduğu gibi bisküvi, peynir ve süt en fazla bulunan temel kategorilerdir. Bunların hemen ardından gazlı meşrubatlar gelirken, 12. sırada da meyve suyu yer almakta. 
 
Yüzde 100 meyve suları, şekeri azaltılmış ve diyet ürünlerin tüketimi son yıllarda nasıl bir seyir izliyor? 
0 meyve suları yıllardır belli bir hane erişimine sahip içecekler, hanelerin yaklaşık %25’i bu ürünleri tercih ediyor. Ama pazarda geçmiş yıllara kıyasla tüketim azalmasından kaynaklı daralma görülmekte.
 
BÖLGESEL FARKLILIKLAR TÜKETİMİ ETKİLİYOR
Bölgesel farklılıklar ve sosya-ekonomik özellikler meyve suyu ve meşrubat tüketimini ne şekilde etkiliyor? 
Bölgelerin içecek segmentlerindeki tüketimlerine bakıldığında; özellikle Doğu ve Güney Doğu Anadolu Bölgesi’nde gazlı meşrubat ve meyve suyu öne çıkmakta. Marmara Bölgesi’nde gazlı meşrubat hariç tüm içecek çeşitleri ortalama üzerinde tüketilmekte. Bölgesel olarak içecek çeşitliliğine bakıldığında ise; Marmara Bölgesi’nde 4,6 adet içecek çeşidi tüketilirken, bu sayı Karadeniz ile Doğu ve Güney Doğu Anadolu Bölgeleri’nde 3,8’e iniyor. Bu da gazlı meşrubat tüketiminin yüksekliğini Doğu ve Güney Doğu Anadolu Bölgesi için açıklamakta. SES grupları özelinde tüketim davranışlarına baktığımız zaman ise; gazlı meşrubatların tüketiminde C2 SES grubu ortalama üzerinde kalırken, diğer içecek türlerinde ise AB SES öne çıkmaktadır.
 
GAZLI İÇECEKLER ÇOĞUNLUKLA BAKKALLARDAN ALINIYOR
Meyve suyu ve meşrubatlar genellikle hangi kanallardan satın alınıyor? 
Tüketicinin alışverişlerinde kanal tercihi içecek segmentlerine göre değişim gösteriyor. Tabii ki ticarette en yüksek paya sahip indirim marketleri her bir içecek türü için önemli ama gazlı meşrubat denildiğinde bakkallar ciddi önem kazanıyor. Maden suyu ve buzlu çaylar ise daha modern kanallardan farklılaşmakta. Ev içi tüketim olduğu için tüm ürünler ambalajlı olarak satın alınıyor.
 
MADEN SULARI HANELERİN %87’SİNE GİRİYOR
Türk halkının maden suyu ve ambalajlı su tüketimi hakkında son veriler nelerdir? 
Maden suyu genel olarak yüksek oranda satın alınan içecek kategorilerindendir, 5-6 sene önce hanelerin %80’i alırken son 2-3 senedir sektörde gelişen aromalı maden suları alıcı oranını sade ürünlerin de etkisiyle %87 seviyelerine kadar taşıdı. Maden suyu satın alan hanelerin %60’ı hem sade hem de aromalı ürünleri birlikte satın alıyor. Bu da evde tüketilen maden suyu miktarını yıllar itibariyle 10 litrelerden 13 litrelere kadar çıkardı. Su pazarına bakıldığında ise; özellikle büyük boy pet suların haneler tarafından satın alımı artmakta. Bu artış biraz damacana (HOD) suların daha az alınmasına sebep oluyor.