Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
Gıda lojistiği gücünü dijital dönüşümden alacak

3.’sü gerçekleştirilen Ekonomi ve Lojistik Zirvesi kapsamında düzenlenen Gıda ve Soğuk Zincir Lojistiği Paneli’nde gıda lojistiği ile dijital süreçler arasındaki ilişkiler konuşuldu.  




Soğuz gıda zinciri lojistiği2016 yılından itibaren "Rekabetçi Ekonomi İçin Güçlü Lojistik" sloganı ile düzenlenen, iş, ekonomi dünyası, kamu ve lojistik sektörünü bir araya getiren Ekonomi ve Lojistik Zirvesi’nin, bu yıl üçüncüsü gerçekleştirildi. "Dijital Dönüşüm, Ekonomide Yeni Fırsatlar ve Lojistik Sektörü" başlığı altında düzenlenen 3. Ekonomi ve Lojistik Zirvesi, UTİKAD, UND, DTD, ARLOD, AND, TEDAR gibi yaklaşık 20'yi aşkın sektörel derneğin katılım ve destekleriyle 14 Mayıs’ta İstanbul’da yapıldı. Turkish Cargo, Trans.Eu, UTİKAD, TEDAR, Borusan Lojistik, CEVA Logistics, İTT Lojistik, Sertarns Logistic, Genel Transport, Scania, C.H. Robinson gibi güçlü markaların sponsor olarak destek verdiği Zirve’de 20 ayrı oturum yapıldı ve 80 konuşmacı yer aldı
 
Zirve kapsamında gerçekleştirilen oturumlardan biri de Gıda ve Soğuk Zincir Lojistiği Paneli oldu. Dergimizin Bilimsel Yayın Kurulu Başkanı ve Eurofins Turkey Yönetim Kurulu Başkanı  Prof. Dr. Mehmet Pala’nın moderatörlüğünü yaptığı panalde; “Dijital Dönüşüm ve Endüstri 4.0’ın Gıda Sektöründe Yarattığı Fırsatlar Ve Sorunlar - Gıda Sektörünün Lojistik Süreçlerinde Karşılaştığı Sorunlar ve Yenlikçi Çözümler - Türkiye’de Soğuk Zincir Lojistiği ve İzlenebilirlik Uygulamaları” gibi konularda konuşmalar yapıldı. Panelin konuşmacıları arasında; Turkish Cargo Özel Kargolar Müdürü Abdullah Bahadır Büyükkaymaz, Doğuş OtomotivThermo King ve Scania Engines Marka Müdürü Suna Türk Tuzcuoğlu, Coca Cola İçecek Türkiye Lojistik Müdürü Mehmet Karaca, Mondelez International Gebze Fabrika Üretim Planlama ve Lojistik Müdürü İbrahim İlkem Yıldız ve Tadım Gıda Tedarik Zinciri Grup Müdürü Alp Çetinkale yer aldı.
 
Prof. Dr. Mehmet PalaLOJİSTİK GIDALARIN KALİTELERİNİ VE DEĞERİNİ KORUYOR
Prof. Dr. Mehmet Pala
Panelin açılış konuşmasını yapan Prof. Dr. Mehmet Pala, gıdanın Türkiye açısından önemli bir sektör olduğunu belirterek soğuk gıda lojistiğinin ürünlerin kalitelerinin korunması ve ekonomik kayıpların önlenmesi noktasında önemine vurgu yaptı. Türkiye’de meyve ve sebzelerin taşınması sürecinde %40-50 oranında kayıplar yaşandığına dikkat çeken Pala, “Bu da maliyetlere ve de fiyatlara yansıyor. Bugün pazarlarda ve perakende satış kanallarında kilosu 5 liranın altında meyve ve sebze bulmak çok zor. Bu sebeple soğuk gıda lojistiği konusunun çok iyi anlaşılması gerekiyor. Bu panelimizden çıkan sonuçların özellikle politikacılar tarafından dikkate alınarak konuya yeni yaklaşımlar getirmelerini umuyorum. Geçmiş yıllardan bugüne özellikle soğuk hava depolarıyla ilgili çeşitli sorunlar yaşandı. Ancak sanayicimiz son dönemlerde bu konuyu öğrendi. Artık soğuk zincir lojistiği ve depoların yönetimi konusu önem kazandı. Kamyon şoföründen depo sorumlusuna, firma çalışanından market görevlisine kadar her paydaşın bu konuyu iyi bilmesi ve aynı anlayışı benimsemesi çok değerli. Eskiden belirli ürünler için soğuk zincirr taşımacılığı öncelikli durumdaydı ancak günümüzde pek çok ürün soğuk zincir içinde taşınıyor. Dolayısıyla herkesin bu gerçeği bilerek hareket etmesi çok değerli” diye konuştu.
 
Turkish CargoYILDA 80 BİN TON BOZULABİLİR KARGO TAŞIYORUZ 
Abdullah Bahadır Büyükkaymaz
Turkish Cargo Özel Kargolar Müdürü
Panelin ilk konuşmacısı olan Turkish Cargo Özel Kargolar Müdürü Abdullah Bahadır Büyükkaymaz konumasının başında bozulabilir kargo kavramı üzerinde durdu. Yükseklik, ısı, nem, iklim veya diğer çevresel şartların değişikliği veya verilen zaman aralığının aşımı nedeniyle bozulabilecek, çürüyebilecek kargoların bozulabilir kargo olarak tanımlandığını belirten Büyükkaymaz, bozulabilir kargoların taşıma ve elleçleme süreçlerinde ayrı bir özen gösterilmesi gerektiğini söyledi. Turkish Cargo olarak tüm süreçlerin, IATA Bozulabilir Kargo Kitapçığı’nda (IATA Perishable Cargo Regulations Manual) belirtilen kurallara uygun standartlarda gerçekleştirildiğini anlatan Büyükkaymaz, hava kargonun hızlı bir taşıma yöntemi olduğu için taze meyve ve sebze, taze/dondurulmuş et ve balık, yumurta, çikolata, süt ürünleri, kesme çiçek ve bitkilerin taşınması açıısndan ideal olduğunu kaydetti. Abdullah Bahadır Büyükkaymaz, fiyat bakımından daha pahalı olduğu için Türkiye’de hava kargonun, karayolu ve denizyolu taşımacılığının gerisinde kaldığını vurguladı.
 
Hava kargoda ilk lojistik adımın rezervasyonla başladığını açıklayan Abdullah Bahadır Büyükkaymaz, “Akabinde kargo ve evrak kabulü aşamasına geçiyoruz. Bu aşamada müşterilerimiz ve acentelerimizden kargoların paketlenmiş, etiketlenmiş ve işaretlenmiş olmasını istiyoruz. Kabul edilen kargolar soğuk zincir kırılmadan depo içine alınıyor ve 15-20 dakika içinde iklimlendirilmiş depolara alınıyor. Daha sonra uçak hazırlığı başlıyor. Çevresel ısı koşullarından etkilenmemeleri için kargolar olabilecek en geç sürede uçaklara yükleniyor. Bu süreç uçakların gittiği havalimanlarında da aynen işliyor” dedi. Türk Hava Yolları’nın 121 ülkeyle dünyada en fazla ülkeye uçan, 253 dış hatla dünyada en fazla dış hat noktasına uçuş yapan havayolu şirketi olduğunu açıklayan Büyükkaymaz, 305 noktayla da dünyadaki en büyük dördüncü uçuş ağına sahip olduklarını ifade etti.
 
THY olarak 18 kargo uçağı ile 85 noktaya kargo seferi, 317 yolcu uçağı ile toplam 305 noktaya kargo taşıması yaptıklarını açıklayan Turkish Cargo Özel Kargolar Müdürü Abdullah Bahadır Büyükkaymaz, bu rakamlarla Avrupa’nın 6. en büyük kargo taşıyıcısı olduklarını söyledi. Her bir kargo uçağının 70 ila 100 ton arasında taşıma kapasitenin bulunduğunu ve yılda 1,2 milyon ton taşıma kapasitesiyle hizmet verdiklerinin altını çizen Büyükkaymaz, yılda 80 bin ton bozulabilir kargo taşıdıklarını dile getirdi. 2015 yılından itibaren yeni tesislerinde faaliyetlerine devam ettiklerini kaydeden Büyükkaymaz, “70 bin metrekare büyüklüğündeki bu tesisimizde 3 bin metrekare büyüklüğünde özel kargo odalarımız mevcut. Tesisimizde 4 farklı ısı derecesini sağlayabiliyoruz. Gıda açısından 0-4 derece ve 2-8 derece aralığında toplam 1500 metrekare büyüklüğünde soğuk hava depolarımız bulunuyor. Telemetri sistemi ile soğuk odaların sıcaklık ve nem değerleri anlık olarak görüntülenmekte ve raporlanmaktadır. Herhangi bi ısı sapması durumunda ilgili mesajlar teknik ekibimiz tarafından alınıyor” dedi.
 
Abdullah Bahadır Büyükkaymaz, soğuk zincir taşımalarda kritik noktaları ise; tesis ve personel, HUB operasyonları, paydaşlardan kaynaklı sorunlar, otorite uygulama farklılıkları ve bölgesel koşullar olarak sıraladı.           
 
Suna Türk 2DİJİTALLEŞME FARKLILAŞMA VE RAKEBET ÜSTÜNLÜĞÜ GETİRDİ
Suna Türk Tuzcuoğlu
Doğuş OtomotivThermo King ve Scania Engines Marka Müdürü
Doğuş Otomotiv olarak 2008 yılından bu yana Thermo King’in distribütörlüğünü yaptıklarını belirten Doğuş OtomotivThermo King ve Scania Engines Marka Müdürü Suna Türk Tuzcuoğlu, bu sebeple teknolojik tüm gelişmeleri tüketicilerle paylaştıklarını söyledi. Dijitalleşmenin şirketlerine çalışmalarında fark yaratma ve rekabet bağlamında çok önemli katkılar sağladığını dile getiren Tuzcuoğlu, süreçlerin iyileştirilmesi ve verilerin analizleri gibi kritik konularda dijitalleşmenin kendileri açısından önemine dikkat çekti. Sektörlerindeki ilk müşteri destek hattını Thormo King’in kurduğunu vurgulayan Tuzcuoğlu, “Daha sonra tüketicilerimizin ve son müşterilerimizin ürünlerini takip etmelerini sağlayan ve ısıları kayıt altına alan yazıcıları sunduk. Bunun yanı sıra kapı her açılıp kapandığında soğutucu ünitesinin kapanmasını sağlayarak soğuk havanın dışarı çıkışını önleyen kapı sensörümüz ve kapıların nerelerde açılıp kapandığını takip etmeyi sağlayan ve her cihazımızda standart olarak sunduğumuz ülke takip ve erişim sistemimiz var. Bu sistem sadece cihazınızı takip etmenizi değil aynı zamanda ısısının, konumunun, yakıt durumunun takip edilmesini hatta ofisten de takibini mümkün kılıyor. Böylelikle olası arızalara en kısa sürede müdahale edilebiliyor” diye konuştu. Thermo King olarak soğuk zincir kırılmadan ürünlerin son tüketiciye ulaşmasını sağladıklarını ifade eden Suna Türk Tuzcuoğlu, bu noktada cihazlar, ürünlerin doğru ısılarda taşınması ve personelin yetkinliğinin ölçülmesinde çok önemli olduğunu bildirdi. Firma olarak müşterilerine ürünlerle ilgili eğitim verdiklerini anlatan Tuzcuoğlu, ürün takip sistemindeki verinin kullanımı ve herhangi bir sorun oluşmadan nasıl önlem alınması gerektiği konusunda bilgi aktardıklarını söyledi.     
 
Mehmet KaracaCCI, AKILLI DEPOLAMA VE ALTERNATİF TAŞIMA MODELLERİNE YOĞUNLAŞIYOR
Mehmet Karaca
Coca Cola İçecek Türkiye Lojistik Müdürü
10 ülkede bulunan 26 fabrikasıyla faaliyet gösteren Coca Coca İçecek’in (CCI) Coca Cola Company’nin üretim, satış ve dağıtımını yapan bir şirket olup dünyadaki en büyük altıncı şişeleyici olduğunu belirten Coca Cola İçecek Türkiye Lojistik Müdürü Mehmet Karaca, 700 bin satış noktasına ve 400 milyon tüketiciye hizmet verdiklerini anlattı. Türkiye, Türki Cumhuriyetler, Suriye, Irak, Ürdün gibi ülkelerin faaliyet alanlarını oluşturduğunu ifade eden Karaca, üretim, satış ve dağıtım hacmi bakımından Türkiye’nin ilk sırada olduğunu belirtti. Türkiye’de yılda 2,7 milyar litre ürün taşırken 180 bin araç hareketi gerçekleştirdiklerini anlatan Karaca, bu rakamlarla belki de Türkiye’nin en büyük lojistik ağına sahip olduklarını iddia etti. Karaca Türkiye’de bulunan 10 fabrikadan yoğun sezon olarak adlandırılan haziran, temmuz ve ağustos aylarında irili ufaklı bine yakın araç yüklediklerini kaydetti. Karaca, “CCI yapısı içinde yıllık kat edilen toplam mesafe 50 milyon km, gidilen nokta sayısı 350 bin ve sezonda günlük yükleme 15 milyon litre” dedi. 
 
Coca Cola İçecek’in 10 üretim tesisinin yanı sıra 5 direkt dağıtım deposunun bulunduğunu açıklayan Mehmet Karaca, “Bu depolarımız üretimin yapılmadığı sadece depolama ve dağıtımın yapıldığı büyük şehirlerde özel müşterilere hizmet vermek amacıyla oluşturulmuştur. Bunları bir nevi servis merkezleri olarak düşünebiliriz. Satış yapımızı 278 bayimizin bulunduğu ve satışın %70’inin gerçekleştiği geleneksel kanal, modern kanallar, discounter kanalı ve yerinde tüketim kanalları olarak 4 grup altında toplayabiliriz” şeklinde konuştu.  
 
CCI’nin tedarik zinciri özelinde dijital çözümler hakkında bilgi veren Mehmet Karaca, 10 fabrikada Trex Online adını verdikleri üretim takip sisteminin kullanıldığını açıkladı. Tüm hatların takibini içeren bu sistemin CCI’in 23 fabrikasında bulunan 109 hattı herhangi bir yerden kolaylıkla izlenmesini sağladığını vurgulayan Karaca, bunun yan ürünü olan Smart sisteminde ise üretim hatlarında çalışan personelin günlük iş gücünün takibiinin yapıldığını belirtti. Dijital çözümler kapsamında iCool uzaktan takip sistemi, Roadnet Rotolama - Bayi ve CCI Direk Dağıtım Rotalama Sistemi, nakliye izlenebilirliği, Dashboar sistemlerinden söz eden Karaca, şirket olarak akıllı depolama, online yol takibi ve alternatif taşıma modelleri gibi yeni sistemler üzerinde çalışmalar yaptıklarını  sözlerine ekledi.  
 
İlkem YıldızLOJİSTİK VERİMLİLİĞİMİZİ ARTIRIYORUZ 
İbrahim İlkem Yıldız
Mondelez International Gebze Fabrika Üretim Planlama ve Lojistik Müdürü
Mondelez International Gebze Fabrika Üretim Planlama ve Lojistik Müdürü İbrahim İlkem Yıldız, üretim planlama ile lojistik planlamanın entegresinin önemine değindi. 2018 yılının Şubat ayında yapılan bir araştırmaya göre, tedarik zinciri ve lojistik yöneticilerinin en büyük sorunlarının başında talep tahmini ve talep tahminine bağlı hataların geldiğini açıklayan İbrahim İlkem Yıldız, tedarikle talep arasındaki süreç ve bunların arasında analitik verinin olmaması, müşterilerin daha fazla ürünü daha kısa sürede istemelerinin diğer sıkıntılar olarak öne çıktığını belirtti. Mondelez International olarak yakın bir zamanda kullanmaya başladıkları Gelişmiş Planlama Optimizasyonu (APO) hakkında bilgi veren Yıldız, “Biz 30 ülkeye ihracat sevkiyatları yapıyoruz. APO kullanarak hangi konteynerin ne zaman kapılarında olacağı bilgisini tedarikçilerimizle paylaşabiliyoruz. Hangi aracın ne zaman dolacağı belli olduğu için mesela pazartesi yükleyebileceğiniz bir araç için çarşamba sabahına kadar beklemek durumunda kalmıyorsunuz. Bu sistemi kullanmaya başladığımız ilk haftada depomuzdaki ihracat ürünleri stoğumuzda ,5’luk bir azalma yaşandı. Belki birkaç milyon Euro’ya denk gelebilecek bir stoğu envanterimizde boşu boşuna taşımıyoruz” dedi.           
 
Alp ÇetinkaleTADIM’DAN DİJİTAL DÖNÜŞÜM HAMLESİ 
Tadım Gıda Tedarik Zinciri Grup Müdürü Alp Çetinkale, yaklaşık 2 yıldır üzerinde çalıştıkları bir dijital dönüşüm projesini Mayıs ayı itibariyle hayata geçirdiklerini açıkladı. Tadım Gıda’nın Gebze Organize Sanayi Bölgesi’ndeki tesisine entegre olarak bir akıllı depoyu devreye aldıkları bilgisini paylaşan Alp Çetinkale, bu tür geçişlerin çeşitli sorunlara yol açtığını, dolayısıyla iyi planlanması ve yönetilmesinin önemine vurgu yaptı. Şirket olarak dijital dönüşüme büyük emek ve para harcadıklarını açıklayan Çetinkale, tedarik zincirinin bu sürecin ön koşulu olduğunu ifade etti. Tadım ürünlerini en taze şekilde müşterilere ulaştırmanın en önemli öncelikleri arasında bulunduğunu kaydeden Çetinkale, bu sebeple tedarik zinciri felsefelerini ürünlerin paketlenmesinin sonrasında hızlı dağıtımı üzerinden kurguladıklarını dile getirdi.