Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
ETÜDER Başkanı Melih Şahinöz: “Rekabet gücümüzü geliştirecek dikey tarımda uzmanlaşmalıyız”

Tarım ve gıdanın 2021 yılını değerlendiren ETÜDER Başkanı Melih Şahinöz ile İHBİR Başkanı Haluk Okutur, topraktan çatala ürünlerin izlenebilirliğinin yaratacağı değişime dikkat çekti
 




Melih ŞahinözBu yıl 28’incisi düzenlenen Gıda Ürünleri Teknolojileri Fuarı – WorldFood Istanbul’un ilk panelinde, İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamülleri İhracatçıları Birliği (İHBİR) Başkanı Haluk Okutur ve Ev Dışı Tüketim Tedarikçileri Derneği (ETÜDER) Başkanı Melih Şahinöz’ü ağırladı. Geleneksel ve dijital yaklaşımların harmanlandığı, katılımcıların alıcılarla sanal ticaret platformu Hyve Connect aracılığı ile bir araya geldiği WorldFood Istanbul’un ilk panelini Aslı Şafak fuar alanından yönetirken, İHBİR ve ETÜDER başkanları oturuma çevrimiçi olarak katıldı.
 
Okutur: “Potansiyelimiz İçin Kendimizi Dünyaya Anlatmalıyız”
“Başkanlar Forumu: Gıda Sektörü 2021 Gündemi” başlıklı panelde, Türkiye’de geleceğin ana dinamikleri arasında gıda ve tarım ile buna bağlı ihracat zincirinin yer aldığını belirten İHBİR Başkanı Okutur, “Türkiye’nin sahip olduğu tarım ve gıda potansiyelini en iyi şekilde değerlendirmesi için kendimizi dünyaya anlatmak çok önemli. WorldFood Istanbul gibi etkinlikler de bu gibi durumlarda önem kazanıyor” dedi. Ara hammaddeler açısından gıda sektöründe dışa bağımlılık olduğunu hatırlatan Okutur, İHBİR olarak böyle bir durum yaşamadıklarını, en çok ihracat yapan 4’üncü sektör olarak pandemi dönemindeki olumsuzluklardan çok az etkilendiklerini belirtti: “Türkiye’nin gelişmesiyle birlikte diğer sektörlerde maalesef ara mamûllerde dışarıya bağımlılık var. Ne zaman bu ara mamûller Türkiye’de üretilmeye başlanır, o zaman cari fazla verebilecek konuma geleceğiz.” 
 
Tüketicinin artık yaşam kalitesini yükseltecek, besleyici ve sağlıklı ürünler tüketmek istediğini belirten Okutur, sağlığın ürün beklentisini bu özellikleri sağlayan ürünlerin ekonomik ve kaliteli olması beklentisinin izlediğini belirtti. Okutur, tüketicinin seçici olmasının, tedarik zinciri ile ilgili mevcut sorunların giderilmesindeki ilk adım olacağının altını çizdi.
 
Okutur’dan Gençlere: “Sevdiğiniz İşi Yapın, Markalaşın”
Gençlerin iş hayatına atılırken göz önünde bulundurmaları gereken konuları özgüven ve markalaşma olarak paylaşan Okutur, “Tarihe bakınca en iyi sanatçılar en iyi eserlerini en zor zamanlarda ortaya çıkarıyor. Bugün yaşadıklarımızın farklı bir biçimini hayatın herhangi bir zaman diliminde yaşayabiliriz. O nedenle gençlerimizin özgüvenlerinin yüksek olması çok önemli” dedi. 
Gençlerin sevdikleri işleri yapmalarının çok önemli olduğunu söyleyen Okutur, kişisel markalaşma sürecine de dikkat çekti. Gençlerin çok güzel projeler ürettiklerini hatırlatan Okutur, özellikle dijitale dönük geliştirdikleri projeleri tarım ve gıda alanlarında kullanmaları halinde çok başarılı olacaklarını düşündüğünü ekledi.
 
Şahinöz: Rekabet Gücümüzü Geliştirecek Dikey Tarımda Uzmanlaşmalıyız
Böyle bir dönemde fuar düzenlenmesi ve bu anlamda ortaya koyulan iradeye teşekkürlerini sunan ETÜDER Başkanı Melih Şahinöz, fuarların, nitelikli katılımcı ve dolayısıyla nitelikli ziyaretçi perspektiflerinde önemli olduğunu hatırlattı. Son alınan önlemler çerçevesinde restoran ya da kafeye kimsenin gidemediğini, dolayısıyla sevkiyat yapamaz hale geldiklerini belirten Şahinöz, “Gıda tüketimi çevrimiçi platformlar aracılığı ile artmış durumda. Maalesef turizm de hasar aldığı için, şehir otellerinin birçoğu kapalı. Çalışan otellerde ise doluluk oranı yüzde 10 seviyelerinde. Oteller ve restoranlar açıkken doluluk seviyesi yüzde 50’ydi” sözleri ile ev dışı tüketimin neredeyse durduğunu ifade etti. Türkiye’nin tarım konusunda güçlü bir avantajı olduğunu Şahinöz, “Doğru adımlarla teknolojiyi kullanarak, rekabet gücümüzü geliştirecek dikey tarımda uzmanlaşarak avantajımızı değerlendirebiliriz” ifadesiyle tarımda dijitalleşmenin önemini vurguladı.
 
Üreticinin Çok Güçlü Satıcıları Karşı Avantajı Dijitalleşme
Geliştirdikleri bir proje ile tüketicinin, restoranda yedikleri ürünün her adımına dair bilgiye bir QR kodla ulaşabileceğini belirten Şahinöz, dünyada ilk olacak bu proje ile tarladan sofraya kadar tüm süreç hakkında bilgi sahibi olunabileceğini paylaştı. Doğru yerde doğru ürünün üretilmesinin rekabet gücünü artıracağını, ürünün pahalı olması halinde ise devletin sert müdahaleler yapması gerektiğini vurgulayan Şahinöz, “Dijitalleşme üretici açısından önemli bir avantaj sağlayarak, çok güçlü satıcılara karşı alternatif satış imkanı sundu” dedi.
 
Gıda enflasyonu ve kur açısından sektöre etkilerin direkt olduğunu, işlerin yüzde 50 kadar azaldığı ve masrafların en az enflasyon kadar arttığı ortamda, konsolidasyonlar ile birçok oyuncunun sektörden çıktığını belirten Şahinöz; üreticiden dağıtıcıya, restoranlara bütün süreçlerde çok büyük bir fiyat baskısı olduğunu altını çizdi. Şahinöz, tüm bu süreçlerinde temel çözüm noktasının kişi başı gelirin artmasından geçtiğini vurguladı.