Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
İkbal yeni fabrika yatırımıyla üretim arttıracak

Et ürünleri grubunda 50’den fazla çeşidi bulunduran İkbal Gıda, yeni fabrika yatırımına hazırlanıyor.





sedat_patlar_ikbal.jpg

İstedikleri ölçekte büyük bir entegre alan için beklemede olduklarını ve planlarının yolunda gitmesi durumunda 2013’te yatırıma başlayacaklarını belirten İkbal Gıda Genel Müdürü Sedat Patlar, bu sayede 9 bin ton olan yıllık üretim kapasitelerini 20 bin tona çıkaracaklarını söyledi.  

Yerel bir marka olarak Afyon’dan doğan ve bugün büyüyerek ulusal bir marka haline gelen İkbal, 90 yıldır Türkiye’de faaliyet gösteren köklü bir markalardan biri. Bu yıl 90. kuruluş yıldönümünü kutlayan grubun ürün gamında sucuk, salam, sosis, pastırma, jambon, kavurma ve donuk ürünler olmak üzere 50’den fazla çeşit bulunuyor. Sucuk kategorisinde süpermarket kanalında pazar lideri konumunda bulunduklarını belirten İkbal Gıda Genel Müdürü Sedat Patlar, sektörel çalışmalarını ve et endüstrisinde yaşanan son gelişmeleri Gıda Teknolojisi’ne anlattı.

 

Üretim tesisiniz, günlük ve yıllık üretim kapasiteniz, gıda güvenliği uygulamalarınız ve hammadde tedarik sürecinden bahseder misiniz?

İkbal tesislerimizin aylık olarak 800 ton et işleme kapasitesi var. Türkiye’nin en büyük tesislerinden biri olan yeni şekerleme fabrikamız yıl sonuna kadar faaliyete geçiyor. Bunun yanı sıra, et ürünleri için istediğimiz ölçekteki büyük bir entegre alan için beklemedeyiz. Bu alanla ilgili çalışmalar bu yıl içerisinde tamamlanırsa, önümüzdeki yıl yatırıma başlayabiliriz. Bu yeni fabrika ile yaklaşık 9 bin ton olan yıllık üretimimizi iki kat artırarak minimum 20 bin tona ulaşmayı hedefliyoruz.

Gerek hijyen standartları ve denetim anlamında firma olarak olağanüstü bir gayret içerisindeyiz. Biz en üst sağlık ve hijyen standartlarında üretim yapan ve ürününü aynı şartlarda nihai tüketiciye ulaştıran bir firmayız. Satış noktalarımızda çalışan personelimiz garsondan aşçısına kadar çok ciddi bir eğitimden geçiyor. Bizi yansıtmayan, bizim ruhumuzu yansıtmayan, ürün kalitesini korumada bizimle aynı noktada olamayanlarla, müşteri odaklı bakamayanlarla birlikte yürümekte ısrarcı değiliz. Hijyen, kalite standartları, üstün teknoloji konusunda tüm eğitimleri veren, tüm standartları bu noktada sağlayan ve bu konuda kurumsallaşmış firmalardan her türlü danışmanlığı alıyor ve denetimlerini en üst düzeyde gerçekleştiriyoruz.

İkbal markalı ürünlerimiz ISO, HACCP, BRC ve Helal Gıda standartlarına göre Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından belirlenen yönetmelik ve Türk Gıda Kodeksi Et Ürünleri Tebliği’ne uygun olarak üretilmektedir. Bütün bu üretim ve denetim koşullarına bağlı olarak İkbal markalı ürünler, hijyenik koşullarda, insan sağlığına uygun ve etiketlerinde belirtildiği şekilde ve içerikle üretilmektedir.

 

Kusursuz dağıtım ağı

Et ürünlerini kaç noktadan tüketicinize sunuyorsunuz? Bu kapsamda yapmayı planladığınız yeni projeler var mı?

Biliyorsunuz et işi hassas bir iştir. Üretim, dağıtım ve satış noktalarına ürünlerimiz sevk edilirken soğuk zinciri hiçbir şekilde kırmamanız gerekir. Biz İkbal olarak ülke çapında oluşturduğumuz 6 bölge müdürlüğümüz, depolarımız ve dağıtım ağımızda bu sistemi kusursuz bir şekilde işletiyoruz. Nokta olarak net bir sayı vermek zor, çünkü birkaç ulusal market hariç, çoğu ulusal marketle ve ülke çapındaki tüm yerel marketler ile çalışıyoruz diyebiliriz.

 

Başta sucuk ve pastırma alanında faaliyet gösteren grubunuz aynı zamanda restoran zinciriyle de hizmet veriyor. Şu an kaç restoranınız mevcut olup bu alandaki hedefiniz nedir?

Biz önce sucuğu kullanarak, sucuk döner gibi bir modelle 2000’li yılların başında franchising sistemini başlattık. 2009 yılında ise sistemi geliştirerek et ve sebze yemekleriyle hizmet veren restoranlara dönüştürdük. İkbal’in şu anda 27 franchise restoranı bulunuyor. İstanbul’dan İzmir’e, Samsun’dan Ankara’ya kadar birçok ilde yer alan İkbal Restoranları’nın çoğu da alışveriş merkezleri içindedir. 2012 yılı sonuna kadar restoran sayısını 30’a yükseltmeyi hedefliyoruz. Bu alanda bizler için önemli olan nicelik değil nitelik. İkbal ismini hakkıyla temsil edebilecek yatırımcılar ve yatırımcı adayları ile çalışıyoruz. Bunun için de hem yatırımcılarımızı hem de restoran açılacak lokasyonlarımızı ince eleyip sık dokuyoruz.

Bu yıl içinde Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı üretimde tağşiş yaptığı gerekçesiyle içlerinde bazı et ürünleri üreten firmaların isimlerini de kamuoyuna açıkladı. Bu sürecin sektöre yansımaları hakkında neler düşünüyorsunuz?

Öncelikle Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığımız tarafından yapılan bu denetimleri desteklediğimizi belirtmek istiyorum. Ancak uygulanan test yöntemi konusunda sektör olarak bir takım endişelerimiz bulunuyor. Bakanlığımız tarafından yapılan bu tarz denetimler tüm sektörler için aynı hassasiyetle yapılmalı ve yaptırım uygulanmalıdır. Gıda sektörü ilk ve son değildi, başka alanlarda denetimler yapıldı ve yapılmaya da devam ediyor. Tabii ki bunun sonucu olarak tüm sektörler bu durumdan olumsuz olarak etkileniyor. Bizim sektörümüz açısından da yaklaşık %30 oranında satışlarda düşüş yaşandığını söyleyebiliriz.

 

2013 hedefi 50 restoran

Firma olarak 2012’yi değerlendirerek önümüzdeki yıllardan beklentilerinizi aktarır mısınız?   

İkbal Grubu ve çatısı altında bulunan tüm şirketlerimiz için 2012 yılı iyi giden bir yıl oldu diyebiliriz. Önümüzdeki dönemde de yatırımlarımıza devam ederek büyümememizi sürdürmeyi hedefliyoruz. Özellikle yeni ürünlerle ilgili çalışmalar için önemli bir yıl olacak. Geleneksel ürünlerimizle, her zaman sahip çıktığımız ürünlerle pazarda varız. Bir yandan klasikleşmiş ürünlerimizle yola devam ederken, diğer yandan da müşterilerimizden gelen talepler doğrultusunda yatırımlar yapacağız.

Bunun yanı sıra restoran zincirlerimize yenilerini ekleyerek büyümemizi sürdürmeyi hedefliyoruz. Şu anda 27 franchise restoranımız var ve bugün Türkiye’nin en büyük restoran zinciriyiz. Son yıllarda restoran zincirinin geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması yönünde önemli yatırımları hayata geçirdik. Konseptimizi yeniledik ve bu yenilenen restoran konseptimiz büyük bir beğeni kazandı. Alışveriş merkezlerindeki yeme-içme katlarında İkbal vazgeçilmez bir marka haline geldi. Yemeklerin üretiminden sevkiyatına ve lojistiğine kadar her türlü detay İkbal tarafından yürütülüyor. Bu, gıda için önemli bir lojistik süreç. Bu işi geleceğe taşıma noktasında da ciddi bir irade ortaya koyduk. Bu anlamda 2012 ve 2013 yine bizim için ciddi bir atılım yılı olacak. Önümüzdeki dönem içinde restoranlarımızın hizmet kalitesini artırmanın yanı sıra yeni noktalar ile lezzetlerimizi farklı lokasyonlara taşımayı hedefliyoruz. Yıl sonuna kadar 2-3 restoran daha açmayı, 2013 yılında ise toplam restoran sayımızı en az 50’ye ulaştırmayı hedefliyoruz.

 

Yem fiyatlarındaki artış sektörü zorluyor

Et sektörünün yaşadığı dalgalanmaların doğrudan muhataplarından biri olduklarını vurgulayan İkbal Gıda Genel Müdürü Sedat Patlar, yem fiyatlarının yüksek olmasının sektörün en büyük sorunlarından biri olduğunu söyledi. Bu durumu kriz olarak nitelendirmenin doğru olmadığını ancak olumsuz etkilerinin de göz ardı edilemeyeceğini kaydeden Patlar, “Bizler entegre tesisler olarak daha yüksek kalitedeki ürünleri daha ekonomik olarak üreterek halkımıza sunmak zorundayız. Bu aşamada; Bakanlığımızın önümüzdeki 10 yılı kapsayacak tarım ve hayvancılık politikaları ile başta geleneksel tarzda besicilik yapan halkımız olmak üzere, tüm hayvancılıkla uğraşan kişilere maddi ve manevi destek vererek ciddi eğitim stratejilerinden oluşan besicilik ve süt inekçiliği projelerini en kısa zamanda hayata geçirerek birkaç sene içerisinde meyvelerini alacağı bir sistemi hayata sokacağından kuşkumuz yoktur.

“Üretim, dağıtım ve satış noktalarına ürünlerimiz sevk edilirken soğuk zincirin hiçbir şekilde kırılmaması gerekiyor. Biz İkbal olarak ülke çapında oluşturduğumuz 6 bölge müdürlüğümüz, depolarımız ve dağıtım ağımızda bu sistemi kusursuz bir şekilde işletiyoruz.”