Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
Done Gıda 2013’te ev dışı tüketim pazarında büyüyecek

Zeytin, konserve, turşu ve sos grubundan oluşan ürün gamı, hammadde ve private lavel ürünleriyle ev dışı tüketim ve perakende sektörüne hizmet veren Done Gıda yeni yılda büyümeyi hedefliyor. Türkiye’de ev dışı tüketim pazarının her geçen yıl geliştiğini dile getiren firmanın sahibi Adem Kılınç, 2013’te ürün portföylerini %20 artırarak müşteri gruplarını daha çözüm odaklı hale getirmek istediklerini söyledi.   





adem_kilinc.jpg

Done Gıda’nın kuruluş öyküsünü ve gelişim sürecini anlatır mısınız?

30 yılı aşkın süredir, önce Ankara ve daha sonra da İstanbul’u kapsayan pazarlama, ihracat ve ithalat faaliyetlerini sürdüren firmamız, ev dışı tüketim ve perakende grubuna hitap eden ürünleri ile gıda piyasası içindeki öncü yerini sağlamlaştırmış, teknolojik ve gelişen piyasa koşullarına göre donanımını geliştirmiştir. Esnaf kültürünü yeni ticaret modellerine paralel olarak pekiştirmiş firmamız, kalite ve zamanında hizmet anlayışını temel hedef olarak saptamıştır. Done markasının sahibi, üreticisi ve pazarlayanı olarak pazarın her alanında hizmet veriyoruz

 

Ana başlıklar olarak zeytin, konserve, turşu ve sos grubu olarak ürün portföyünü dizayn eden firmamız, nihai ürün, hammadde ve private label anlamında müşteri portföyüne sunuyor. İzmir Kemalpaşa, Bursa Orhangazi, Çankırı Çerkeş’de bulunan yerleşik üretim ve dolum tesisleri ile yıl bazında 14 bin 700 ton üretim gerçekleştiriyoruz. Bu üretimin %36’lık kısmı ihracat payı olarak belirlenirken, diğer kısım iç piyasa dinamikleri olarak arz ediliyor.

 

Cateringden otel zincirlerine uzanan hedef kitle

Firma olarak özellikle ev dışı tüketim sektörüne hangi çözümleri sunuyorsunuz?

Ev dışı tüketimi hedef alan firmamız; pizza arzı sunan noktalar, catering firmaları, otel ve restoran zincirleri, ulusal ve yerel zincir marketler, discount mağazalar ve fast food noktalarına kaliteli ve sürekli ürün çözümleri sunuyor. Müşteri odaklı süreçlerin tümü yukarıdaki iş gruplarına göre belirlenmekte, müşteriye özel çözümler imalat kanadı ile gerçekleştirilmektedir.

 

Kaç ülkeye ihracat yapıyorsunuz? İhracatta öne çıkan ürün gruplarınız hangileridir?

Avrupa Birliği ülkelerinin neredeyse tümüyle ticaret yapan firmamız, pazarlama birimleri ile Rusya Federasyonu ve Türki Cumhuriyetler’de kurduğu bayilikler ve çözüm ortaklarıyla sunum sağlamaktadır. Birçok ülkeye private label ürün yapan firmamız, yine yurtdışındaki Türk ve yabancı inşaat firmalarının da catering hizmetleri için çözümler sunuyor. İhracattaki hedefimiz, üretim yaptığımız her ürün kaleminin yurtdışında işlevsellik kazanması ve pazar payını artırmasıdır. Bu hedefle %83 gibi bir oranla üretilen ürün portföyü yurtdışında rağbet görmektedir. Ortadoğu ve Afrika bölgesi ile küçük çapta da olsa başlanılan ihracat çözümleri için 2013 hedef yılı olarak belirlenmiştir. Liste başı olan ürünlerimiz turşu ve konserve odaklı olup, zeytin ve türevleri hemen ardından gelmektedir.

 

Ev dışı tüketim tam işleyen bir mekanizma haline dönüşmeli

Türkiye’de ev dışı tüketim sektörünün geldiği noktayı değerlendirir misiniz?

Her geçen gün yükselen ve payı genişleyen ev dışı tüketim pazarı, Türkiye’nin iç dinamiklerine göre ivmesini artırmış, dış pazardaki daralmaya rağmen yabancı gözüyle cazip hale gelmiştir. Teknolojik alt yapısı ve ürün kalitesi ile değerlenen bu sektör, henüz ticari pozisyon olarak tam işleyen bir mekanizma haline dönüşememiştir. Bunun nedeni henüz tarım politikasının rayına oturmaması, rekabet koşullarının iyi belirlenememesi ve finans sektörünün bu pazarda rolünü ve işlevini belirleyememesidir. İmalat–distribütör-bayii-toptancı zincirinin çok kısa zaman içinde köklü değişime zorunlu bırakılması, lojistik ve firma maliyetlerinin enflasyonun çok daha üstünde artışlar göstermesi pazarı yüksek riskli bir konjonktüre taşımıştır.

Gıda anlamında hükümet tarafından atılan adımlar rekabet koşullarını iyileştirse de yeterli bir çözüm sunamamıştır. İhracat potansiyeli hala eski devlet protokollerine takılı kalmış, destekleyen bir tavırdan ziyade cezalandırıcı devlet politikalarına maruz bırakılmıştır. Yükselen dış politika, ekonomik ihracat hedeflerini (gıda ihracatı) dış pazara taşıyamamıştır. Üretim gibi riski çok yüksek bir alanda kalan firmalar sanki tüm opsiyonları karşısına almış ve mücadelesini tek başına yürütmek zorunda kalmıştır. Finansman işlevleri riskten ziyade teminatlama ve yüksek karlılık açısından baskı kurmakta, pazarın önceki alışkanlıklardan vazgeçmeme direnişi süreci oldukça yavaşlatmaktadır. Bu ve buna benzer aşağı yönlü etmenlere karşın imalat sektörü geleceği umutla bakmakta, yükselen Türkiye’nin kendisi ile beraber güdümlenebileceğinin farkındadır. Destekten ziyade olumsuzlukların kaldırılması firmalar için hızlandırıcı bir etki gerçekleştirecektir.

 

Ana hedefimiz doğru ürünü sunmak

2012 yılı Done Gıda açısından nasıl geçti? 2013 ve sonrasına ilişkin beklentilerinizi ve gerçekleştirmeyi planladığınız projeleri paylaşır mısınız? 

2012 yılı içerisinde gıda üretimi açısından verimli bir yılı geride bıraktık. Bu verim çek yasasındaki değişiklik ve artan maliyetler nedeni ile pazarlama piyasasına çok olumlu bir etki bırakamadı. Pazarlama ve lojistik maliyetlerinin artışı, para dengelerindeki yüksek faiz ve zor ulaşım sektör için zor geçen bir yıl olduğu kanaatini pekiştirmiştir. Riskten dolayı stok maliyetine katlanan firmalar, 2013 yılına ek umut stoklarını da devretmiştir. Taşların yerine oturması her ne kadar süre alacak gibi görünse de özellikle ev dışı tüketim alanında ihtiyacın artması ve buna cevap verebilecek firmaların azalması pazarı daha yatırım yapılabilir hale getirmektedir. gibi büyüme hedefi planlayan firmamız, aynı zamanda ürün portföyünü %20 gibi artırmayı amaçlamaktadır. Müşteri gruplarını daha çözüm odaklı hale getirerek, imalat planlamanın üretim sahasına yansımasındaki hata faktörlerini en aza indirgemek 2013 hedefleri arasında yer almaktadır. Etkin ve nitelikli müşteri arayışımızın devam edeceği gibi, ihracat boyutunda da yeni sahaların aktif hale getirilmesi uzun vadeli planımızın 2013 yansımasını gerçekleştirecektir. Müşterilerimize ürün gruplarımızda diğer bir alternatife yer bırakmayacak şekilde kaliteli ve doğru ürünü sunmak ana hedefimizin tüm gelecek yıllar perspektifini belirleyecektir.

 

Sürdürebilir kaliteyi hedefliyoruz

Üretim süreçlerinde gıda güvenilirliğinin sağlanması noktasında uygulanan standartlar hakkında bilgi veren Done Gıda’nın sahibi Adem Kılınç şöyle konuştu: “Üretim tesislerimiz ISO 22000: 2005 güvencesi ve ihracata binaen dış ülke kalite talepleri doğrultusunda Türk Gıda Kodeksi alt kalite yapısı olarak dikkate alınarak geliştirilmektedir. Müşterilerimiz ve kendi iç unsurlarımızca rutin ve rutin dışı laboratuvar ve AR-GE çalışmaları ile kalitenin sürdürülebilirliğini amaçlıyoruz. Ayrıca üye olduğumuz ETUDER’in (Ev Dışı Tüketim Derneği), üyelerine yönelik rutin denetimleri de firmamızın tüm eksikliklerini giderme alanında çok daha hızlı bir danışmanlık sağlamaktadır.”

“Taşların yerine oturması her ne kadar süre alacak gibi görünse de özellikle ev dışı tüketim alanında ihtiyacın artması ve buna cevap verebilecek firmaların azalması pazarı daha yatırım yapılabilir hale getiriyor.”