Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
Koska doğal ve raf ömrü uzun ürünleri piyasaya sunacak

Gerçekleştirdikleri AR-GE çalışmalarıyla daha doğal ve uzun ömürlü ürünler üretmeyi hedeflediklerini açıklayan Koska Helvacısı Mahir Gıda Yönetim Kurulu Üyesi & AR-GE ve Üretim Yöneticisi Adil Dindar, “Şekere özdeş ürünler kullanarak üretilecek bir ürün yelpazesi hazırlığındayız. Ayrıca diyet kurabiye ve pasta çeşitlerine yönelik AR-GE çalışmalarımız devam ediyor” diye konuşuyor.
 




Koska TaksimGeleneksel Türk şekerli mamulleri sektörünün köklü oyuncularından Koska Helvacısı Mahir Gıda olarak pazardaki yerinizi anlatarak, çalışmalarınızdan söz edebilir misiniz? Portföyünüzde bulunan ürün gruplarınız, sizinle özdeşleşen bazı ürünlerinizin günlük ve yıllık üretim miktarlarından söz edebilir misiniz?
Türkiye’de helva Koska ile tamamen özdeşleşmiş bir ürün. Siz de takdir edersiniz ki, Koska denince helva, helva denince Koska akla geliyor. Bu konuda liderliğin bizde olduğuna inanıyorum. Bu noktadan sonra diğer ürünlerimiz olan lokum, tahin, pekmez, reçel, çikolata, meyve çayları, draje ve şekerlemeler, Türk kahvesi, diyet grubu ürünler, baklava, pasta ve unlu mamullerimizi de helva çıtasına yükseltme konusunda bence başarıya ulaştık. Tüm bu ana kategorilerde 300’ü aşkın ürün çeşidinin üretimini yapmaktayız. Günlük 25 ton helva, 20 ton tahin, 20 ton lokum, 10 ton şekerlemeler, 5 ton civarı çikolata, 1,5 ton baklava, 2 bine yakın pasta, 2 ton unlu mamul üretimi gerçekleştirmekteyiz. Üretimimizin %55 ‘i perakende , %30’u toptan, ’lik bölümünü de ihraç etmekteyiz. 
 
Özellikle ürettiğimiz lokumlarımız Türkiye sınırlarını aştı ve Turkish Delight olarak dünya pazarlarına açıldı. Orta Doğu pazarında oldukça talep görmekteyiz. Bunun yanı sıra son günlerde Koska olarak Güney Amerika’da da perakende ve toptan satış kanallarında da pazara yerleştik. Koska markası olarak şu anda 44 ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz. Bu bağlamda Koska sadece Türk toplumuna mal edilmiş bir marka olmaktan çıktığını ve dünya pazarlarında da çoktan yerini aldı diye düşünüyorum.
 
Adil Dindar Koska“62 mağazaya ulaştık”
2018’i hızlı şubeleşme yılı olarak hedeflemiştiniz. Şu anda kaç şubeye ulaştınız, bunların kaçı franchise? Yeni şubelerin açılmasında nelere dikkat ediyorsunuz?
2018 yılının yarısında olmamıza rağmen şubeleşme konusunda hedeflerimize ulaştık. Gerek yurt dışı gerekse Türkiye sınırları içinde şu anda 62 şubemiz bulunmakta. Yeni şubeler açarken dikkat ettiğimiz en önemli konu eve dönüş yolunda olması. Çünkü hafta içi babalar iş dönüşü alışveriş yapar, hafta sonu da aileler çocuklarıyla birlikte alışverişe gelir diye düşünüyoruz. Bu noktada 7’den 70’e her yaş grubuna hizmet vermekteyiz. Kaldı ki çocukların sevdiği şekerinden oyuncağına her türlü ihtiyaçlarına cevap vermekteyiz. Turistik bölgelerde de özellikle Turistik çeşitlerimiz stantlarımızda yerini aldı.
 
“Koska lezzetinin sırrı”
Koska Helvacısı Mahir Gıda gibi 100 yıllık bir firma olarak ürünlerimizin klasikleşmiş lezzetini korumayı nasıl başarıyorsunuz? Bunun sırrı nedir?
Bizim için önemli nokta müşteri memnuniyetidir. Bunu her zaman ön planda tuttuk. Üretimin her aşamasında bir sonraki aşamaya müşteri gözüyle bakarak mükemmel ürün anlayışını benimsedik. Geleneksel tadı ve kaliteyi korurken de vizyonumuz dahilinde sürekli gelişen teknolojilere ayak uydurduk. Bu şekilde makineleşmeyi ve modernize olmayı bertaraf etmediğimiz için de nesilden nesile devamlılık sağladık. Kalitenin korunması adına gıda mühendislerimizle özverili bir çalışma içerisindeyiz. Tabii ki bunların yanında firma sahipleri ve yöneticileri olarak kişisel değerlerimiz yerine firmanın değerlerini ön planda tuttuk. Bizler sadece masa başında oturarak firmamızı yönetmiyoruz. Gerektiği yerde üretim alanında bizzat çalışanlarla birlikte bulunmaktayız. Yani anlayacağınız; çorbamız pişerken mutlaka tuz atmaktayız. Bizim yönetim olarak işimiz her şeyden önce geliyor. Sahada çalışanlarımızla beraber olmamız da 100 yılın üstündeki bu serüvenin devamlılığını sağlanmıştır.
 
Hammadde seçimi ve alımından üretim ve dağıtıma kadar devam eden süreçlerde gıda güvenliğinin sağlanmasında nasıl bir strateji izliyorsunuz? Bu kapsamda bazı somut uygulamalarınızı anlatabilir misiniz?
Gıda güvenliğini sağlamak adına ISO 22000:2005, ISO 9001:2008, HACCP kalite belgelerine ayrıca GHP, GMP iyi üretim uygulamaları ile BRC, OHSAS 18001:2007, ISO 10002:2006, The Best Company ve helal belgelerine sahip bir firmayız. Gelen hammaddelerin kabulünden son ürün çıkana dek her aşamada kalite sistemlerimizden ödün verilmeden titizlikle çalışmaktayız. Bu konuda bir örnekleme yapacak olursak; özellikle müşteri şikayetlerinde geriye dönük tedarikçilere kadar DÖF’lerin birebir doğru bir şekilde doldurmasını sağlayarak, son olarak müşteriye doğru bilgilendirme yapıyoruz.
 
“Yeni helvamız çok yakında piyasada olacak” 
2018 yılı ile birlikte tüketicilerinizle buluşturduğunuz ya da buluşturmayı planladığınız yeni ürünleriniz hakkında bilgi verebilir misiniz?
Yeni formülasyon çalışmalarımızla ve mevcut olan ürünlerimizin iyileştirilmesiyle ilgili kalite, araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin yürütüldüğü AR-GE departmanı ve üretimde 12 gıda mühendisimizle geleneksel lezzetlerimize yenilerini tabii ki dahil etmekteyiz. Bu konuda birçok AR-GE çalışmalarımız mevcut. Ancak bir tanesi var ki beni de çok heyecanlandırıyor. Bu çalışmanın detayları bende kalmak koşuluyla size helva konusunda olduğunun sırrını vereyim. Bununla ilgili çalışmalarımız son aşamaya geldi. Reklam tanıtımlarının ardından ambalaj çalışmaları bitmek üzere. Çok yakında stantlarımızda bu ürünü sizler de göreceksiniz. Kesinlikle beğeneceğinizi biliyorum.
 
Koska krokan standSağlıklı beslenme trendinin yaygınlaşması birlikte birçok gıda üreticisi gibi sizde diyet ve fonksiyonel ürünlere portföyünüzde yer veriyorsunuz. Bu hususta yaptığınız çalışmaları paylaşarak bu katagori de yer alan ürünlerinizden bahsedebilir misiniz?
Genel anlamda fonksiyonel gıda, günlük beslenme yanında sağlık etkisi sağlayan ve her gün tüketilebilen gıdalardır. Doğal olmaları, alerjik etki göstermemeleri ve diyetin bir parçası olmaları sonucunda kontrolsüz tüketilmelerinde insan sağlığına zarar vermemeleri oldukça önemlidir. Diyabetik ve düşük kalorili ürettiğimiz lokum, reçel, helva, baklava gibi yapay tatlandırıcılar içeren ürünlerimiz mevcuttur. Bu ürünler obezite ve şeker hastalarının tüketiminde önemli yer tutmaktadır. Doğal aroma ve boyalarla ürettiğimiz meyve çaylarının ardından ürettiğimiz C vitamini ile zenginleştirilmiş helvayı sayabiliriz. Yeni çalışmalar doğrultusunda da diyet kurabiye ve pasta çeşitlerine yönelik AR-GE çalışmalarımız devam etmektedir.
 
Çikolata ve şekerli mamullerde günümüzde öne çıkan diğer trendler nelerdir?
Biz çikolatayı tek başına kullanmak yerine kendi ürün gamımızdaki birçok lezzeti çikolatayla birleştirerek tüketicimizin beğenisine sunuyoruz. Örneğin; lokum, badem ezme, krokan gibi ana ürünlerimizi ve fındık, badem, üzüm, leblebi hatta susamı dahi kendi üretimimiz olan çikolatayla kaplayarak farklı lezzetler elde ediyoruz.
 
“Tüketicimizi fiyat artışından korumaya çalışıyoruz”
Son aylarda döviz kurlarında yaşanan artışlar ve kilogramı 200 liraya kadar yükselen fıstık üretiminizi, satışlarınızı ve ihracatınızı nasıl etkiledi/ etkiliyor? Bu noktada aldığımız önlemler ya da geliştirdiğiniz yeni stratejilerinizden söz eder misiniz?
Koska Mahir Gıda olarak baklava, lokum ve helva üretiminde ayda 50-60 tonlara ulaşan Antep fıstığı kullanımımız yükselen bu fiyatlardan ciddi anlamda etkilendi. Antep fıstıklı ürün üretimimizi bu noktada yarı yarıya düşürdük. Fındık ve cevizli ürünler üzerinde çalışmalar yaparak ve bunları daha uygun fiyata satışını gerçekleştirerek müşterilerin bu ürünleri almasına yönlendirdik. Tabii ki Türk damak zevkinde Antep fıstığının yeri oldukça önemli. Fıstıklı ürün üretimimizi ihraç ettiğimiz ülkelerde ve Türkiye’de sıfırlamamız mümkün değil. Fiyat artışından çok etkilenmemek adına ithal fıstık alımı yaptık. Alım tonajlarımızı daha yüksek seviyelere taşıyarak stok maliyetlerimizi yükselterek fıstık alım fiyatlarımızın daha da düşmesini sağladık. Böylece son nihai üründeki fıstıktan oluşan fiyat artışlarını minimum seviyelerde tuttuk. Böylece gerek yurt dışında gerekse yurt içinde müşterilerimizin fiyat artışından daha az etkilenmesi sağladık.
 
“Hedefimiz küresel marka olmak”
Koska Mahir Gıda olarak global bir oyuncu olma vizyonuyla çalışmalarınızı sürdürüyorsunuz. Kısa ve uzun vadeli hedeflerinizi ve projelerinizi bizimle paylaşabilir misiniz?
Kısa vadede ürün gamını daha da geliştirmek istiyoruz. Daha doğal ve uzun ömürlü ürünler üretmeyi hedefliyoruz. Tek bir mağazada 1890 barkodumuz var. Tabii bunların hepsi farklı ürünler değil, sadece helvanın 80 - 100 adet farklı çeşidinin üretimi yapılıyor. Hedefimizde doğal ürün serisi yapmak gayesi var. Bir de insanlarda şekere karşı bir tepki olduğu için şeker kullanmadan, şekere özdeş ürünler kullanarak üretilecek bir ürün yelpazesi hazırlığındayız. Son olarak da globelleşme konusuna gelirsek... Evet Türkiye’de bir yere vardık, uzun vadede yurt dışında bir marka olmak istiyoruz.
 
“Ürünlerimiz 44 ülkede tüketiliyor”
İhracatta geçtiğimiz yıl nasıl bir performans gösterdiniz? Bu yıl sonunda ihracatla ilgili hedefleriniz neler?
Orta Doğu pazarı ağırlıklı olmak üzere AB ülkeleri, ABD ve Kanada’nın da aralarında bulunduğu ihracat ağımızı genişleterek Güney Amerika, Almanya ve İsviçre’yi de içine kattık. Özellikle İsviçre’de toptan ve perakende ağını genişlettik. Böylece firmamız 44 ülkeye ihracat yapar duruma geldi. Tabii sürekli bu ihracat ağına yeni ülkeler katarak Türkiye’nin ihracat gelirini artırmanın hedefindeyiz.