Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
Adil Dindar: “Asırlık mirası evrensel bir lezzet haline getirdik”

Helvadan lokuma, çikolatadan unlu mamullere kadar geniş bir yelpazedeki geleneksel  lezzetleri 118 yıldır aynı kaliteyle Türkiye’yle buluşturan Koska Helvacısı Mahir Gıda, 50’ye yakın ülkeye de ihracat gerçekleştiriyor. Firmanın Yönetim Kurulu Üyesi ve Fabrika Müdürü Adil Dindar, “Türkiye sınırları içinde kalmamış olmak markamızın sürekliliğini de önemli bir noktaya taşımıştır. Rusya, Orta Doğu ülkeleri, Avrupa ülkeleri ve Amerika’ya yönelik ihracat faaliyetiyle asırlık mirası evrensel bir lezzet haline getirdik” diyor.   
 
Röportaj: Özgür Çilek / Gıda Teknolojisi Dergisi
 
* Bu röportaj, Gıda Teknolojisi Dergsi'nin Temmuz - Ağustos 2025 sayısında yayımlanmıştır.   




Koska Beyoğlu
 
Adil Bey merhaba. Türkiye’nin geleneksel lezzetlerinin öncü markalarından Koska Helvacısı Mahir Gıda’nın hikayesini ve geçmişten günümüzü gelişim sürecini anlatır mısınız? 
Koska Helvacısı, Hacı Emin Efendi tarafından 1907 yılında Denizli’de açtığı mütevazi helvacı dükkanıyla kurulmuştur. Hacı Emin Efendinin oğlu olan Hacı Adil Dindar ise askerliğini yaptıktan sonra Manisa’nın Kula ilçesine yerleşmiş ve orada bir şekerci dükkanı açmıştır. 1931 yılında da ailesiyle İstanbul’a yerleşmiş, Laleli ile Beyazıt arasındaki o zamanlarda Koska adıyla anılan semtte helva ve şekerli ürünler üretip satan küçük bir yer açmıştır. Uzun bir zaman ‘Adil Dindar ve Oğulları’ yazan bu dükkan halk ‘Koska Helvacısı’ diye andıkça aile de bu kimliği benimsemiş ve ‘Koska Helvacısı’ adını almıştır. İstanbul’ daki semtle özdeşleşmiştir. Koska serüveni aile zincirinin ilk halkası Hacı Emin Bey’le Denizli’de başlayıp kuşaklar arasında aktarılarak büyük bir gıda firmasına dönüşmüştür.
 
Adil DindarBugün için çağın gelişen teknolojilerine ayak uydurarak modern tesislerde üretim yapmaktayız. Firmamızda çalışan ustalar da, onların geçmişteki ustaları da Koska’da yetişmiştir.Bu nedenle geleneksel lezzetler her zaman aynı tadı korumaktadır. Modern tesislerde üretilen bu ürünlerimiz dünyanın dört bir yanına ihraç edilmekte, gerek toptan gerekse satış mağazalarımızla müşterilerimize Koska geleneksel lezzetlerimiz sunulmaktadır. 
 
Küçük yaşlardan itibaren helva ve şekerlemeyle iç içe büyüyen 4. kuşak olarak günümüz itibariyle, Koska Mahir Gıda Yönetim Kurulu Üyesi ve Fabrika Müdürü olarak çalışmalarımı sürdürmekteyim.
 
“BU YILIN İLK YARISI İTİBARIYLA TATLI ÇEŞİTLİLİĞİMİZİ ARTIRDIK" 
Firmanızın sektöründeki yerinden söz ederek, 2025 yılının ilk yarısında yaptığı çalışmaları anlatabilir misiniz? 
Şu anda ana ürün kategorileri olan helvadan lokuma, tahin, pekmez, baklava, pasta, unlu mamullerden şekerlemeye uzanan İstanbul’da Güneşli ve Tozkoparan’daki  2 üretim fabrikamızla Adapazarı’ndaki çikolata tesisimizde 300’ün üzerinde ürün çeşidinin üretmekteyiz. Günlük üretim kapasitemiz ise; 25 ton helva, 20 ton tahin, 20 ton lokum, 10 ton şekerleme, 5 ton çikolata, 1,5 ton baklava, 2 bine yakın pasta, 2 ton unlu mamuller şeklindedir. Üretimimizin %55’i perakende, %30’u toptan olarak satılırken, geri kalan ’lik bölümünü de ihraç etmekteyiz. Şu anda 50’ye yakın ülkeye ihracat yapmaktayız. İç piyasadaki toptan ağımızı genişletmiş olmamızın sonucu olarak Türkiye’nin tüm illerinde ürünlerimiz satış noktalarına ulaşmıştır. 2025’in ilk yarısında tatlı çeşitliliğimizi artırdık, birçok üründe de hediyelik ambalajlarımızı çeşitlendirdik. Geçen yıl helvada gerçekleştirdiğimiz porsiyonlarını küçültüp tek seferde her an her yerde rahatlıkla tüketilecek hale getirme projemizi diğer ana ürün kategorilerine de uyguladık.
 
“ADAPAZARI FABRİKAMIZDA SADECE ÇİKOLATALI ÜRÜNLER ÜRETECEĞİZ"
Geçtiğimiz yıl sizinle yaptığımız söyleşimizde Adapazarı’ndaki fabrikanızın yenilenme çalışmalarının sürdüğünü ve kapasite artışına gideceğinizi açıklamıştınız. Bu konuda gelinen son aşama nedir, burada hangi ürünler üretilecek?
Adapazarı fabrikamızın inşaat çalışmaları bitti. Şu anda makinelerin temini aşamasına geldik. Bu fabrikamızda sadece çikolatalı ürünleri ve diğer fabrikalarımızda üretilen çikolata kaplı şekerlemelerde kullanılan kaplama çikolataları üreteceğiz. Böylece dışa bağımlılığımızı ortadan kaldıracağız. 
 
Koska helvaKoska olarak günlük şubelerinizde kaç ürünü tüketicilere sunuyorsunuz? Yaz ve kış mevsimlerine özgü olarak portpöyünüzde bulunan ürün çeşitleri neler oluyor? 
300’ü aşkın ürün çeşidini değerli müşterilerimizin beğenisine sunuyoruz. Ürünlerimiz ise helva, tahin, pekmez, lokum, reçel, Türk kahvesi, çikolata, meyve çayı, draje, diyet ürünler, baklava, pasta, unlu mamullerdir. Yazın daha çok yaz helvası tüketilirken, kış mevsiminde tahin helvası talep görüyor. Kışın tahin, pekmez ve baklava tüketimi daha fazla olmaktadır.  Ancak önceki yıllarda yaz ve kış mevsimlerinde üretilen ürün çeşitlerinde ciddi farklılıklar olurken, son yıllarda ihracatımızın artmasıyla yılın 12 ayı üretim miktarlarımız yaz ve kış dönemlerinde çok değişkenlik göstermemektedir.
 
Yurt içinde ve yurt dışında hızla şubeleşen bir firmasınız. Şu an itibariyle kaç mağazaya ulaştınız, bunların içinde kaçı franchise? Yeni şubeler açarken ve franchise verirken hangi kriterleri göz önünde bulunduruyorsunuz?
Yurt içinde kendimize ait 50’ye yakın, yurt dışında ise 12 franchise mağazamız mevcuttur. Yurt dışında bu mağazaların olduğu bazı ülkeler Şili, Dubai - Birleşik Arap Emirlikleri, Bakü – Azerbaycan’dır. Yeni şubeler açarken ilk olarak akşam eve gidiş yolunda olmasına önem veriyoruz. Çünkü eve gidiş yolunda alışveriş daha yoğun olmaktadır. Araçlarıyla gelen müşterilerimizin de rahatlıkla araçlarını park edebilecekleri otoparkının olacağı yerleri tercih ediyoruz.
 
Koska lokum“GELENEKSEL LEZZETLERİ GENÇLERE SEVDİRİYORUZ" 
Yüzyılı aşkın bir ülkemizin köklü bir markası olarak geleneksel lezzetleri yaşatma ve gelecek kuşaklarla buluşturma misyonunuz var. Bu noktada neler yapıyorsunuz, gençlerin geleneksel lezzetlere ilgisi hakkında neler düşünüyorsunuz?
Gençler hazır yemek ve son derece zararlı olan bazı atıştırmalıkları birbirlerinden görerek ilgi alanlarına yerleştirmişlerdir. Bu ilgilerini azaltmak adına son derece sağlıklı geleneksel lezzetlerle gençlerimizi tanıştırmayı hedef edindik. Buna da çocuk yaşlarında başladık. Önceliği helvaya verdik. Çünkü helva içindeki susamdan elde edilen tahin sebebiyle son derece sağlıklı ve çok uzun yıllar bozulmadan saklanan insanın ürettiği ender bir lezzettir. Daha ilkokul çağında beslenme çantalarına konulabilecek küçük gramajlarda tahin helvasını ürettik. Yaşları ilerledikçe de rahatlıkla tüketebilecekleri ‘Helva Ekmek Hazır Yemek’ adıyla ürettiğimiz daha büyük porsiyonları gençlerimize tanıttık. Susam-Cips, Kos-Simit adı altında diğer atıştırmalıkları gençlerimizin beğenisine sunduk. Anne lezzetindeki unlu mamullerimizi ürettik. Gençlerimiz, bu dünya telaşı içinde zamanla yarıştıkları için her şeyin kolayına kaçar oldular. Bu sebeple örneğin tahin ile pekmezi ya da tahin ile balı karışmış halde bir kabın içine topladık. Böylece kolay tüketilmesini sağladık.  
 
Çikolata, tatlı ve şekerli mamullerde ülkemizde ve de dünyada son zamanlarda öne çıkan tüketici trendleri hakkında bilgi verebilir misiniz?
Çikolatada bitter lezzetler son yıllarda daha önemli bir hal almıştır. Çünkü kilo verme sürecinde abartmamak kaydıyla, hem tatlı isteğinin azaltılması adına hem de metabolizmanın daha hızlı çalışıp kalori yakımının hızlanmasında daha etkin olduğu belirtilmektedir. Aynı zamanda meyve parçacıkları ve çeşitli kuruyemişlerle çeşitlendirilen çikolata ve şekerlemeler daha ön plana çıkmıştır.
 
Firmanızın kısa ve uzun vadede hedefleri, yatırımları ve projelerini açıklayabilir misiniz?
Birinci önceliğimiz Adapazarı’ ndaki yeni çikolata fabrikamızı üretim yapabilir hale getirmektir. Ayrıca yeni modern makineler teminine daha önem vereceğiz.
 
Koska üretimKOSKA ÜRETİMİNİN YÜZDE 15'İNİ 50 ÜLKEYE İHRAÇ EDİYOR 
Bugün itibariyle 50 civarında ülkeye ihracat yaptıklarını belirten Koska Helvacısı Mahir Gıda Yönetim Kurulu Üyesi ve Fabrika Müdürü Adil Dindar, “Türkiye sınırları içinde kalmamış olmak markamızın sürekliliğini de önemli bir noktaya taşımıştır. Bunun sonucunda Koska Mahir Gıda olarak üretimimizin yüzde 15’lik bölümünü ihraç ediyoruz. Rusya, Orta Doğu ülkeleri, Avrupa ülkeleri ve Amerika’ya yönelik ihracat faaliyetiyle asırlık mirası evrensel bir lezzet haline getirdik. Uluslararası pazarda da adımızın konuşulmuş olması markamızı daha da güçlendirdi” ifadelerini kullandı.