Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
Barilla, makarnaya olan olumsuz ve yanlış algıyı değiştiriyor

Türkiye’de makarna tüketiminin oldukça düşük seviyelerde seyrettiğini belirten Barilla Türkiye, Orta Doğu ve Afrika Bölge Direktörü Güneş Karababa, bu durumun makarnayı hamur işleri kategorisinde gören yanlış algıdan kaynaklandığını söyledi.




gunes_karababa_barillaMakarnanın Akdeniz tipi beslenme modelinde sıklıkla tüketilmesi önerilen en önemli gıdalardan biri olduğunu vurgulayan Karababa, yaptıkları çalışmalarla bu bakışı değiştirmeye çalıştıklarını ve başarı kaydetmeye başladıklarını dile getirdi.

Dünyanın önde gelen makarna üreticilerinden biri olan Barilla’nın Türkiye’deki faaliyetleriyle ilgili verileri bizimle paylaşabilir misiniz?
1877 yılında makarnanın anavatanı İtalya’nın Parma kentinde küçük bir ekmek fırını ve makarna dükkânı olarak doğan Barilla, bugün dünyanın en önde gelen İtalyan gıda şirketlerinden biridir. 135 yılı aşan geçmişiyle dünyada ve Türkiye’de makarna sektörünün öncüsü ve lideri olan Barilla’nın ülkemizdeki öyküsünde, 1994 yılında Filiz Gıda ile kurulan ortaklığı, Doğuş Grubu’nun gıdadan çekilmesiyle 2004’de kendi ismiyle Barilla Gıda’yı kurmasını ve 2010 yılında Barilla Türkiye, Ortadoğu ve Afrika Bölge Yönetimi’nin İstanbul’a kaydırılmasını en önemli kilometre taşları arasında sayabiliriz. Grubun dünya üzerindeki 42 üretim tesisinden birisi olan Bolu’da fabrikamızda Barilla ve Filiz makarna çeşitlerini üreterek hem Türk tüketicisinin beğenisine sunuyor hem de 50’nin üzerinde ülkeye ihracat yapıyoruz. 410 kişilik ekibimizle 2012 yılını da makarna pazarının lideri (Kaynak: Nielsen) olarak tamamlamış bulunuyoruz.

YILDA 100 BİN TONLUK ÜRETİM
Türkiye’de sunduğunuz ürün çeşitleri, üretim kapasiteniz ve tesisleriniz hakkında bilgi verebilir misiniz? Barilla, Filiz markası ile geleneksel Türk damak tadına hitap ediyor. Filiz 1974’den beri makarnada lezzet, kalite ve güven arayan tüketicilerin tercihi olmuştur. Filiz markası altında yumurtalı, kepekli ve sebzeli çeşitlerimiz dâhil 29 çeşit makarna ve Filiz İrmik tüketicilerin beğenisine sunuluyor. Geçtiğimiz yıl pazara sunduğumuz Filiz Yumurtalı serisi ve sporculara özel olarak geliştirdiğimiz, sadece mide özsuyunda çözünerek kayıpsız olarak vücut tarafından emilebilen vitamin ve minerallerle zenginleştirilmiş “Filiz Performans” serisi bu portföyün en yeni üyeleri.
 
Barilla ise gerçek İtalyan lezzeti arayan tüketicilerin bir numaralı tercihi olmuş durumda. Türkiye’de, sadece durum buğdayından üretilen 15 çeşidin yanı sıra, Barilla La Collezione serisi adı altında çok özel 7 çeşit daha mevcut. Bu seride yer alan peynir dolgulu Tortellini, Lazanya, Tagliatelle, Pappardelle gibi ürünler ile de çok özel damak zevklerine hitap ediyoruz. Yumurtalı Emiliane serisi de farklı kesimleriyle çok özel bir alan yarattı kendisine. Tam buğdaydan üretilen Barilla Integrale serisini de 2009 yılında pazara sunduk. Barilla Integrale, patentine sahip olduğu özel üretim teknolojisi ile lezzetten ödün vermeden, yüksek lif oranı sağlıyor. Geçtiğimiz yıl piyasaya sunulan Selezione Oro Chef de, tamamen profesyonellerin ihtiyaçlarına göre tasarlanmış çok özel bir ürün.

Ayrıca, İtalya’da geçtiğimiz yıl hizmete giren Rubiano tesisimizde doğal ve taze sebzelerden, hiçbir koruyucu katkı maddesi ilave edilmeden üretilen Barilla soslarımız da makarna portföyümüzün ayrılmaz bir parçası konumunda.
Unlu mamuller ve atıştırmalıkta ise Wasa, gevrek ekmekleri, sandviçleri ve tam tahıllı barları ile hem sağlığına düşkün hem de lezzetten taviz vermeyen tüketiciler nezdinde özel bir marka. Unlu mamuller alanındaki diğer markamız ise Gran Pavesi. Zeytinli ve domatesli-peynirli çeşitleri ile Gran Pavesi krakerler hem hafif hem de çok lezzetli.
Bolu’daki tesisimiz yıllık 100 bin tonluk bir kapasiteye sahip ve tam kapasite üretim yapıyor. Toplam üretimimizin %80’den fazlası iç pazarda tüketime sunuluyor. Geri kalan miktarı ise sorumluluğumuzdaki Ortadoğu-Afrika pazarının yanı sıra dünyanın hemen her tarafına ihraç ediyoruz.  

Makarna başta olmak üzere diğer ürün gruplarınızın ihracatına ilişkin bilgileri aktarır mısınız?
Türkiye’deki durumumuzu yukarıda aktardık. Dünyada da benzer bir tablo söz konusu. Barilla’nın şu anda toplam 42 üretim merkezi (14’ü İtalya’da ve Bolu’daki tesisimiz dahil 28’i İtalya dışında) bulunmakta olup ürünleri 100’den fazla ülkeye ihraç ediliyor. Her yıl Barilla, Mulino Bianco, Voiello, Pavesi, Alixir, Academia Barilla, Wasa, Harrys (Fransa ve Rusya), Misko (Yunanistan), Filiz (Türkiye), Yemina ve Vesta (Meksika) markaları altında dünyanın dört bir yanındaki sofralara yaklaşık 2,5 milyon ton gıda ürünü sunuluyor.

Türkiye’de makarna tüketimiyle ilgili düşüncelerinizi öğrenebilir miyiz?
Ülkemizde makarna tüketimi maalesef benzer toplumlara kıyasla oldukça düşük bir miktarda. 2012 yılı için hesaplanan miktar kişi başına 6,5 kg’ın altında. Avrupa ülkelerinde 8-10 kg arasında olan tüketim miktarı İtalya’da 26 kg’ın üzerinde seyrediyor. Ortadoğu’da da makarna tüketimi bizden fazla. Toplumumuzda makarnayı hamur işleri kategorisinde gören son derece hatalı bir algı var. Sıklıkla ekmeklik buğdaydan üretilen bu gıdaların glisemik indeksleri makarnanın iki, hatta üç katı yüksekliktedir. Hızla kan şekerinizi yükseltirler ve yedikten kısa süre sonra tekrar açlık hissetmeye başlarsınız ve tekrar yersiniz, hiç ihtiyacınız olmadığı halde. Aldığınız kalori yakılamadan depolanır. Bu şişmanlığa giden yoldur.

Durum buğdayından üretilen makarna ise glisemik indeksi düşük, Akdeniz tipi beslenme modelinde sıklıkla tüketilmesi önerilen en önemli gıdalardan birisidir. Biz Türk toplumundaki makarnaya dair algıyı değiştirmeye, doğru bilgilendirme ile toplumumuzu daha sağlıklı beslenmeye yönlendirmeye çalışıyoruz. Sevinerek görüyoruz ki bu çalışmalarımız özellikle genç ve orta yaş grubunda karşılık buluyor. Makarna yavaş yavaş da olsa “katık”tan “ana yemek” statüsüne doğru geçiyor. Bunu destekleyecek ürün çeşitliliği, pişirme yöntemleri gibi detaylar yanında, çok önemli bir hususu da kaldıraç olarak kullanıyoruz: makarna sosları. Bu şekilde lezzet ve çeşni dünyasında yaratıcılığa son derece açık bir gıdaya dönüyor makarna. “İyi bir makarna iyi bir İtalyan restoranında yenir” inanışı zamanla “Evimde de nefis bir makarna pişirebiliyorum” noktasına doğru değişiyor. İyi yoldayız ama alacağımız daha çok mesafe var.

AKDENİZ TİPİ BESLENMENİN EN ÖNEMLİ TEMSİLCİSİ
Barilla’nın İtalyan gastronomi ve Akdeniz tipi beslenme geleneğine gerek ülkemizde gerekse de diğer pazarlarda tüketiciler nasıl yaklaşıyor?
Bugün dünyada kabul gören en sağlıklı beslenme modellerinin başında Akdeniz tipi beslenme geliyor. Bölge insanlarının binlerce yıllık geleneği ve yaşam tarzının, özellikle kalp sağlığı açısından yararları bilimsel olarak da ortaya konduktan sonra, tüm dünyada popülaritesi giderek artmaya başladı. Ülkemizde de bu yönde bir bilinçlenme olduğunu sevinerek görüyoruz. Bu geleneğin öncüsü ve temsilcisi, hatta bu amaçla dünyanın en önemli gastronomi enstitülerinden birisi olan Academia Barilla’yı kurmuş bir şirket olarak, enerjimizin büyük bölümünü bu alana vermeye gayret ediyoruz.
 
Faaliyet gösterdiğimiz tüm coğrafyalarda “yerel değerlere saygı göstermek ve katma değer sağlamak” prensibiyle çalışıyoruz. Aslında, bu duruma en iyi örneklerden birisi Türkiye ve yerel markamız Filiz. Türk tüketicisinin geleneksel damak tadına en uygun ürünlerden birisi olarak, Filiz Makarna’ya sürekli olarak yatırım yapıyor, onu geliştirmeye çabalıyoruz. Oldukça da başarılı olduğumuzu söyleyebilirim. Barilla, benzer örnekleri diğer ülkelerde de sergileyen bir şirkettir.

2012 sizin açınızdan nasıl geçti? Planladığınız yeni yatırımlarınız hakkında bilgi verebilir misiniz?
2012 bizim açımızdan oldukça başarılı geçti. Makarna pazarı yaklaşık %9 büyürken, biz ise satışlarımızı artırmayı başardık. Zaten bu sayede pazar payı kazandık ve sektördeki liderliğimizi pekiştirdik. Artan satış grafiğimize paralel kapasite artırmaya dönük yatırımlara devam ediyoruz. Bu sene içinde iki yeni hattımız fabrikamızda işler hale getirilecek. Bunlara ilave olarak tüketici iletişimi ve AR-GE yatırımlarımız da 2013’te ve gelecek yıllarda da devam edecek. Son olarak sözleşmeli tarım arazilerimizi genişletmek üzere çalışmalarımız devam ediyor. Önümüzdeki yıllarda bu konuda güzel gelişmeler olacağını düşünüyorum.

FİLİZ YUMURTALI SERİSİNE BÜYÜK İLGİ
Tüketicilerin tüm çeşitlere olan taleplerinden memnun olduklarını anlatan Güneş Karababa, “Barilla olsun, Filiz olsun ürünlerimizi birbirlerinden ayırmak pek kolay değil, ancak Filiz Yumurtalı serisinin geçtiğimiz yıl buluştuğu tüketicilerimizden gördüğü ilginin altını çizmeden geçemeyeceğim. Ev dışı tüketimde ise, çift pişirmedeki yüksek performansı ve verimliliği ile Selezione oro Chef serisi makarnalarımız İtalyan restoranlarının favorisi haline gelmiş durumda” diye konuştu.