Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
100 yıllık KOSKA küresel marka olmayı hedefliyor

Orta Doğu pazarı ağırlıklı olmak üzere AB ülkeleri, ABD, Japonya ve Kanada’nın da aralarında bulunduğu 38 ülkeye ihracat yaptıklarını belirten Koska Helvacısı Mahir Gıda Yönetim Kurulu Üyesi & AR-GE ve Üretim Yöneticisi Adil Dindar, “Koska markasını globalleştirmek en büyük hedefimiz. Zaten 100 yılı aşmış bir Türk markası olarak o yöne doğru emin adımlarla ilerlemekteyiz” diyor. 
 




Koska TaksimGeleneksel Türk şekerli mamulleri sektörünün köklü oyuncularından Koska Helvacısı Mahir Gıda olarak pazardaki yerinizi anlatarak, çalışmalarınızdan söz edebilir misiniz?
Pazardaki konumumuz derken, siz de takdir edersiniz ki Koska olarak şu anda helva, tahin, pekmez, lokum, reçel, Türk kahvesi, çikolata, meyve çayı, draje, diyet grubu, baklava, pasta, unlu mamuller gibi ana kategorilerde 300‘ü aşkın ürün çeşidinin üretimini gerçekleştiriyoruz. Günlük olarak 25 ton helva, 20 ton tahin, 20 ton lokum, 10 ton krokan, 5 ton çikolata, 1,5 ton baklava, 2 bin pasta, 2 ton unlu mamul üretimimiz mevcut. Üretimimizin %60’ ı perakende, %25’i toptan olarak satılırken, geri kalan ’lik bölümünü de ihraç ediyoruz. Ürettiğimiz lokumlar artık Türkiye sınırlarını aştı ve Turkish Delihgt olarak Türk lokumunu dünya da benimsedi. Özellikle Orta Doğu’dan çok fazla talep görmekteyiz. Helva bana göre Türkiye’de hak ettiği yerde değil. Geleneksel bu ürünlerin özellikle gençlerimiz tarafından tüketilmesi için teşvik etmemiz gerekiyor. Biz de bu açıdan elimizden geleni yapıyoruz. 
 
Koska’nın zaten Türk toplumuna mal edilmiş bir marka haline geldiğine inanıyoruz. Değerli tüketicilerimize daha iyi hizmet verebilmek adına fabrika sayımızı 3’e çıkardık ve üretimde var olan bölümlerimizin kapasitelerinde büyümeye gittik. 
 
Adil Dindar yeni foto“KOSKA AİLESİ’NE DURMAK YOK”
Bu yıl içinde piyasaya sunduğunuz ve yakın zamanda çıkaracağınız yeni ürünlerinizden bahsedebilir misiniz?
Yeni formülasyon çalışmalarımızla ve mevcut olan ürünlerimizin iyileştirilmesi ile ilgili kalite, araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin yürütüldüğü AR-GE departmanı ve üretimde 13 gıda mühendisimizle geçmişten geleceğe uzanan geleneksel lezzetlerimize yenilerini tabii ki dahil etmekteyiz. Bu düşünceyle helva, ardından tahin-pekmez ile başlayan yolculuğumuz başta lokum olmak üzere şekerleme, reçel, baklava, pasta ve unlu mamuller olarak ve kaliteyi hep aynı seviyede tutarak devam ediyor, asırlar boyunca da devam edeceğiz. Helva çeşitlerimizde yelpazemizi genişleterek kendi ürtemimiz olan 0 şeker ve kuruyemişten yaptığımız özel krokanlarımızı helvamıza katarak “Krokanlı Helva” ürünümüzü piyasaya çıkardık. Ayrıca unlu mamullerde Balkanlara özgü nam salmış olan Kavala Kurabiyesi’ni kendi özel formullerimizle birleştirerek tüketicinin beğenisine sunduk. Yaş pastada yeni model çalışmalarını üç aylık periyodlarla yenilemekteyiz. Pasta bölümüne ait bize özgü tahinli cheese cakemiz de satışta. Son olarak da, biz Türklere özgü geleneksel bir tatlı üzerine AR-GE çalışmalarımız sürüyor. Kısacası biz Koska Ailesi’ne durmak yok. Tabii ki bu da her an bizi heyecana sürüklüyor. 
 
MAĞAZA SAYIMIZI 60’A ÇIKARACAĞIZ
Koska olarak hızlı bir şubeleşme stratejisi izliyorsunuz. Bugün kaç mağazanız var, önümüzdeki dönemde nerelerde, kaç mağaza açmayı planlıyorsunuz? Mağazalaşma süreciniz iş operasyonlarınıza hangi noktalarda katkılar sunuyor? 
Koska markası şu anda dünya genelinde 38 ülkeye ihracat yapmaktadır. İstanbul’da 50 adet olan mağaza sayımızı 2018 yılında 60 mağaza olarak artırmayı hedefliyoruz. Geçen yıl dünyanın ve Türkiye’nin içinde bulunduğu ekonomik zorluklardan tabii ki biz de nasibimizi aldık. Geçen yılki hedeflerimizde ciddi sapmalar oldu. Temenni ediyoruz bu yılki hedeflerimizi tutturabileceğiz. 
 
Kos Shop isimli bir marka yarattınız ve hipermarketlerde açmaya başladınız. Kos Shop modelinin özellerinden söz edebilir misiniz? Bugün kaç hipermarkette Kos Shop açtınız,kaç adet daha açmayı hedefliyorsunuz?
Evet, Kos Shop isimli bir marka yarattık ve franchising sisteminde daha çok AVM’lerde Kiosk sisteminde faaliyet gösterecek demiştik. Ancak AVM’lerde bulunan kiosk sistemi yasaklandığı için bunu hipermarketlerde uygulamaya karar verdik. İlk olarak da Kozyatağı Carrefour, ardından Maltepe Carrefour ve Silivri Maxi’de Kos Shop’ları açtık. Bu sürekliliği devam ettirmeyi hedefliyoruz.
 
Koska Lokum“GENÇLERE ULAŞMAK İSTİYORUZ”
Geleneksel lezzetleri gençlere sevdirmek için bazı çalışmalar yapıyorsunuz? Genç kuşağının helva, tahin, lokum vb. geleneksel lezzetlere bakışını nasıl değerlendiriyorsunuz? 
Öğrencilerin beslenme çantasındaki çeşitliliğimize 20 gramdan sonra 40 gramlık “Helva Ekmek Hazır Yemek” adıyla çıkardığımız daha büyük porsiyonlu helvayı gençlerimizin beğenisine sunduk. Buradaki amacımız; tamamen geleneksel ve sağlıklı lezzetleri gençlerimize tanıtıp onların ilgisini çekmek. Sağlıklı gençlik yetişmesinde bizim de çorbada tuzumuz olsun istiyoruz.
 
Bugün itibariyle kaç ülkeye, ne miktarda ihracat yapıyorsunuz? 2017 yılı sonuna ilişkin  İhracat hedeflerinizi öğrenebilir miyiz? İhracatta etkili olduğunuz  ve odaklandığınız pazarlardan bahsedebilir misiniz? 
Orta Doğu pazarı ağırlıklı olmak üzere AB ülkeleri, ABD, Japonya ve Kanada’nın da aralarında bulunduğu 38 ülkeye ihracat yapar duruma geldik. Buralara genellikle tahin, pekmez, lokum, krokan, helva,çikolata ve reçel grubu ürünlerimizi satıyoruz. İhraç ettiğimiz ürünlerin paket ve kutuları yine bizim tarafımızdan özel olarak tasarlanıyor.
 
Sizinle geçtiğimiz yıl gerçekleştirdiğimiz söyleşimizde, 2017 yılında yurtdışında zincir marketler kurma çalışmalarınızın hız kazanacağını belirtmiştiniz. Bu konuda bir gelişme oldu mu?
Bu konuda çok fazla harekete geçemedik, ancak proje aşamasında kaldı. Siz de takdir edersiniz ki global kriz tüm dünyayı içine aldı. Tabii ki biz de firma olarak bu durumdan etkilendik. Şimdilik bu konuda frene basmayı tercih ettik.
 
Kısa ve uzun vade de hedefleriniz yeni yatırımlarınız ve projeniz hakkında bilgi aktarabilir misiniz? 
Kısa vadede ürün çeşitliliğimizi artırmayı hedefliyoruz. Uzun vadede ise, markamızın sürdürülebilirliği için çalışmalar yapmaktayız. Bu anlamda ürünlerimizin geleneksel yapısını bozmadan gelişen teknolojilerden yararlanarak iç ve dış pazardaki payının devamlılığını sağlıyoruz. Ayrıca 100 yıllık Türkiye’deki Markalar Derneği’nin üyesiyim. Çalışmalara bu yönde de ağırlık vererek “Koska” markasını globalleştirmek en büyük hedefimiz. Zaten 100 yılı aşmış bir Türk markası olarak o yöne doğru emin adımlarla ilerlemekteyiz.
 
“HER SÖYLENENE İNANMAYALIM”
Gıda sektöründe son yıllarda yaşanan bilgi kirliliğinden çikolata ve şekerli ürünlerde nasibini alıyor dersek sanırım yanılmayız. Bu konuda neler söylemek istersiniz? 
Son zamanlarda gerek özel medyada gerekse sosyal medyada bazı diyetisyenlerin çeşitli söylemleri var. Beslenme ve diyet üzerine çok fazla söylentiler, alternatifler sunan bu bilgilerin ne kadar doğru olduğu tartışılır. Her şeyin azı karar, çoğu zarar demiş atalarımız. “Çikolata ve şekerli ürünler kesinlikle tüketilmemeli” gibi bir bilgi doğru diyemeyiz. Tüketimin öncelikle sağlık üzerine zararı dokunmayan yanını düşünürsek, kararlı ve ölçülü miktarların beslenmeye fayda sağladığını düşünüyorum. Kaldı ki; Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı bu konuda gerekli düzenlemeleri ve denetimleri gerçekleştiriyor. Ürünlerimizde sağlığa zararı dokunan hiçbir gıda maddesi kullanmıyoruz. İnternette, televizyonda söylenenler kesinlikle doğrudur veya kesinlikle yanlıştır gibi bir ayrım doğru değildir. Her söylenene inanmamalıyız. Bu konuda birçok makale, araştırma, yazılı kaynak mevcuttur. Araştırarak gerçek bilgiye ulaşabiliriz.
Halkımızın da bu konuda ciddi anlamda kaygılanmasına engel olmalıyız.