Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
Özgür Sofuoğlu: "F İstanbul marka bir gıda fuarı olacak"

Ulusal ve uluslararası fuar başarılarına imza atan SO Fuar Grubu 5-7 Temmuz tarihleri arasında gerçekleşecek F İstanbul Gıda, İçecek, İşleme ve Ambalaj Fuarı ile sektöre yeni bir yön vermeyi hedefliyor. SO Fuar Grubu Kurucusu ve F İstanbul Fuarı koordinasyonunu yürüten Özgür Sofuoğlu, F İstanbul’u gelecek yıllarda önemli bir marka haline getirmek istediklerini dile getiriyor.
 
Röportaj: Özgür Çilek / Gıda Teknolojisi Dergisi
 




F Ä°stanbulKurucusu olduğunuz SO Fuar Grubu hakkında bilgi vererek çalışmalarınızdan bahsedebilir misiniz?
SO Fuar Grubu, 20 yılı aşkın süredir fuar sektöründe hizmet veren bir ekip tarafından yönetiliyor. Firmamız temel olarak fuar organizasyonuyla iştigal ediyor. Fuar organizasyonlarının farklı alanları var; bir fuarı tamamen organize edebildiğimiz gibi aynı zamanda uluslararası fuar organizasyonlarının milli katılımlarını da yapabiliyoruz. Yine grup bünyemizdeki firmalarımız aracılığıyla fuar katılımcılarına stant hizmetleri de sağlayabiliyoruz. Birçok fuar alt hizmetini de kendi bünyesinde barındıran Türkiye’deki nadir şirketlerden bir tanesiyiz. Aslında kimliğimiz itibariyle bize benzeyen firma yok; yani hem Türkiye’de fuar organize eden hem de Irak’ta, Gürcistan’da, Türkmenistan’da ve Özbekistan’da fuar organize eden, Amerika dahil birçok ülkede de Türkiye Milli Katılım pavilyonları yapan ve bugüne kadar dünyanın 30 ülkesinde fuar yapmış uluslararası tecrübeye sahip bir şirketiz. 
 
F İstanbul’un ortaya çıkış hikayesini ve yapılma amacını açıklayabilir misiniz? 
Türkiye’de son 20 yıl içerisinde marka değerine ulaşmış çok az fuar var. Gıda sektörünün merkezinde olan ve neredeyse 500 milyonluk nüfusu besleyecek ve Kuzey Afrika, Ortadoğu, Türki Cumhuriyetleri, Rusya ve Avrupa’nın önemli bir kısmının damak tadına hâkim olan ülkemizde yapılan fuarların yarattığı sinerji yeterli değil. Yani insanların takviminde İstanbul’da bir fuar yok. İstanbul’da çok fuar var ama birçok uluslararası fuarı sayarken Ekim ayında Paris’te fuar var oraya gidiyoruz, Şubat’ta Dubai’ye gidiyoruz ya da daha küçük boyutta Haziran’da Kore’ye gidiyoruz gibi insanların takvimlerine oturmuş fuarlar var. Fuarların olduğunu kabul ediyorum ama insanların takvimine giren bir fuarımız yok. Tabi bunu biz tek başımıza yapamayız. Bütün sektörün bu oluşuma destek olması lazım ve elini taşın altına sokması gerekir ve her kesimin burada büyük bir buluşma yapması lazım. 
 
Başta bütün ihracatçı birlikleri, borsalar, ticaret odaları, devletimizin ve her kesimin büyük bir buluşma yapması gerekir. Şöyle bir örnek vereyim, 10 milyonluk Yunanistan’da binlerce katılımcısı olan bir gıda fuarı var. Ama Türkiye 80 milyonluk ülke ve çevresinde 2 milyarlık bir nüfus var; bırakın ticaretini sadece üretmeye kalksak en az 500 milyon insanı doyuracak kadar bir tarımsal potansiyele sahibiz. Ama maalesef ülkemizdeki gıda fuarlarının katılımcı sayısı halen 300-400 civarında. Ülkemizin alt yapısı uygun, İstanbul’un alt yapısı uygun, İstanbul Fuar Merkezi’nin alt yapısı uygun ama markalaşmış bir fuar yok. Biz de markalaşmış bir fuar yapma hedefiyle F İstanbul’u yapmaya karar verdik. 
 
Ã�zgür SofuoÄ�lu“FİRMALARIMIZIN YURT DIŞINA AÇILMALARINA KATKIDA BULANACAĞIZ" 
F İstanbul Fuarı ne kadarlık bir alanda ve kaç salonda yapılacak? Fuarda hangi ürün grupları yer alacak? Biraz fuarın kapsamından söz eder misiniz?
F İstanbul 2022 şu an için bizim başlangıç projemizdir. F İstanbul gıda sanayinin tüm paydaşlarının katılımına açık bir fuardır ve salonları konularına göre ayrılmaktadır. Buna göre; 2. holde gıda ve içecek üreticileri yer alacaktır, 4. hol gıda işleme, katkı maddeleri ve ambalaj firmalarının sergileme yapacağı bölümdür. 8. hol şekerleme, çikolata, kuru meyve, atıştırmalık ürünlerine ayrılmıştır. Biz projeye başladığımızdan beri ihracat odaklı bir yaklaşım sergiledik. Amacımız, firmaların katma değerli ihracat gerçekleştirmelerini ve markalaşmalarını sağlamak. Burada da orta ölçekli ve küçük ölçekli firmaların dünya pazarlarına açılmalarını sağlayacakları bir platform oluşturmayı hedefledik. Yani, konularına ayrılmış, yurt içinden kaliteli ziyaretçisi olan, yurt dışı hedefi olan bir fuar oluşturduk. 
 
 
“300’DEN FAZLA FİRMA ÜRÜNLERİNİ SERGİLEYECEK”
F İstanbul Fuarı’na kaç firma katılmasını bekliyorsunuz? Fuara kaç ülkeden ne kadarlık bir ziyaretçi bekliyorsunuz?  
300’ün üzerinde firmanın ürünlerini sergileyeceği fuarımızda katılımcılarımız sektördeki son teknolojiye sahip ürünleriyle yer alacak. Türkiye katılımcılarının dışında Afganistan, Belarus, Ekvator, Endonezya, Hindistan, İran, Libya, Özbekistan, Rusya, Türkmenistan ve Uganda ülke katılımlarıyla yer alacak. Aynı zamanda Azerbaycan, Birleşik Arap Emirlikleri, Bulgaristan, Hırvatistan, Kazakistan, Kenya, Mısır, Pakistan, Slovakya, Sudan ve Ukrayna başta olmak üzere 40 ülkenin katılım göstereceği fuarımızı 6 binin üzerinde profesyonel alıcı ziyaret edecektir. Şu an F İstanbul için yurt dışından fuara ziyaret sağlayacak binlerce alıcı kaydı var ve bize hangi üründen istediklerini belirtiyorlar. Bölgesel ve trend ürün tercihleri var, biz bu doğrultuda katılımcı firmalarımıza maksimum verim sağlayacak yönlendirmelerde bulunuyoruz. Bölgesel ürün isteyen ülkelerin alıcıları, toptancıları, süpermarketleri şu anda kaydını yapmışlar ve fuara gelmek için programlarını yapmış durumdalar. Fuarla eş zamanlı belirlenen birtakım etkinlikler, paneller ve B2B görüşmeler de mevcut. Daha önce de belirttiğim gibi ilk senesinde olmasına rağmen F İstanbul gelecekte neler sunabileceğini herkese kanıtlayacak nitelikte olacak.
 
F İstanbul Fuarı’nı hangi STK’lar destekliyor? Bu aşamada yaptığınız iş birliği projelerinizden bahsedebilir misiniz?
3 binin üzerinde satış noktası bulunan Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF) fuarımızı destekliyor. Bu bağlamda TPF tüm üyeleriyle yer alarak, panel ve sunumlar gerçekleştirecek. Yeme içme sektöründe faaliyet gösteren en etkili STK olan TÜRES (Tüm Restoranlar ve Turizmciler Derneği) 6-7 Temmuz tarihlerinde de TÜRES özel sahnesiyle fuarımızda yer alacak.
 
Rusya ve Ukrayna savaşı fuara katılacak firma ve bu ülkelerden gelecek ziyaretçi sayısında engeller yarattı mı? Geliştirdiğiniz alternatif stratejiler oldu mu?  
Bu savaştan dolayı pozitif yönde etkilendik. Şöyle ki, özellikle Rusya ile ticareti yasaklayan ülkelerin potansiyelleri şu an Türkiye üzerinden dönüyor yani Türkiye’ye mallar geliyor ve bura üzerinden Rusya’ya ihraç ediliyor. Dolayısıyla Türkiye’de şu anda özellikle gıda sektöründe Rusya’ya ihracat rekoru kırılacak. Moskova’da organize ettiğimiz milli katılımımızda da bunu görüyoruz, Moskova fuarlarına inanılmaz talep var. Hatta gıda sektöründe Moskova’da iki milli katılım organize edeceğiz. Dolayısıyla bunun bize avantajı var. Tabi alternatif ülkeler de var. Şu anda Rusya’ya İran ve Ermenistan üzerinden yapılan ticaretler de söz konusu. Ama işin büyük bir kısmı Türkiye üzerinden gerçekleşiyor ve bu durum ülkemiz için de büyük bir avantajdır. Zaten Rusya’nın büyük market zincirleri halihazırda hosted-buyer programımız çerçevesinde fuarımızı ziyaret edecekler, bize “direkt alım yapmaya geliyoruz” diye e-posta attılar. Yani bu önemlidir, özellikle bu savaş bölgelerinde dağıtıcılar alternatif üretici bulmak zorundalar. Çünkü raflarının boş kalma ihtimalleri yok aksi takdirde panik olunur. Dolayısıyla fuarımıza ziyaretçi olarak geleceklerdir. 
 
 
“F İSTANBUL'UN TARİHİ AYNI KALACAK”
F İstanbul’un yaz mevsiminde düzenlenecek olmasıyla ilgili kafalarında herhangi bir soru işareti olmadığının altını çizen Özgür Sofuoğlu şunları söyledi: “Değerli bir iş ortaya koyarsanız insanların takvimine girersiniz ve insanlar da takvimini ona göre planlarlar. Yaz mevsiminin ortası değil, biz temmuz ayının ilk haftasında yapacağız ve yaz mevsimi teknik olarak 21 Haziran’da başlar. Bu iş için haziran ve temmuz başının doğru bir zaman olduğunu düşünüyorum. Sektör profesyonelleri bunun ne demek olduğunu çok iyi anlar. Olaya fuarcılık gözünden değil, gıda sektörünün gözünden baktığınız zaman yanlış bir zaman olmadığını göreceksiniz. Tabi alışageldik bir zaman değil, insanların alışkanlıkları zor değişir ama bu fuarın eğer konjonktürde yerini bulmasını istiyorsak zaten birçok ay dolu. İnsanların dünya çapında bu işe ilgi göstermesini istiyorsak, bunu rahat yapabileceğimiz bir ayda ve coğrafi konumumuzun bize sağladığı avantajları da arkamıza alarak yapmamız gerekiyor. Dolayısıyla tarih kesinlikle doğru ve biz tarihimizi uzun yıllar değiştirmeyi düşünmüyoruz. Haziranın sonu, temmuzun başı bizim tarihlerimizdir.”
 
Son olarak neler söylemek istersiniz?      
Gıda sektörümüzün tüm paydaşlarını F İstanbul Gıda, İçecek, İşleme ve Ambalaj Fuarımıza davet ediyor ve bekliyoruz.