Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
Aroma dünya markası olma yolunda ilerliyor

Geniş ürün yelpazesi ve yıllık 200 bin tonluk meyve işleme kapasitesiyle meyve suyu endüstrisinde önemli bir yere sahip olan Aroma, lezzetlerini dünyanın dört bir yanına sunuyor.





okan_ozirisen.jpg

İhracat hacimlerini 25 milyon dolara çıkardıklarını açıklayan Aroma Bursa Meyve Suları ve Gıda Sanayi A.Ş. Genel Müdürü Okan Özirişen, dünya markası olmayı hedeflediklerini söylüyor.  

Okan Bey öncelikle Aroma ve ürün portföyü hakkında bilgi alabilir miyiz?

Türkiye’nin ilk meyve suyu firmalarından Aroma Bursa Meyve Suları ve Gıda Sanayi A.Ş., 1968 yılında Bursa'nın Gürsu ilçesinde kurulmuştur. Bursa Entegre Tesisleri’nde yarı mamul (meyve konsantresi ve püresi) ve mamul üretimi yapılmaktadır. Bugün yılda işlediği meyve miktarı 200 bin tona ulaşan, Türkiye’nin önde gelen meyve suyu dolum tesislerinden biri olan Aroma, geniş bir ürün yelpazesine sahiptir. Meyve suyu üretimi, meyvenin en bol olduğu mevsimlerde, hormonsuz, taze ve lezzetli meyvelerden yapılıyor. Bu doğrultuda meyvenin doğal tadı, kokusu, lezzeti ve tüm besleyici değerleri meyve suyuna yansımaktadır.

Aroma olarak geniş bir ürün yelpazesine sahibiz. Aroma Ömer Duruk Doğal Kaynak Suyu markası ile su piyasasında da yer alan Aroma, meyve suyu ile nektarlarını Aroma ve Meyöz,  meyveli içeceklerini Aroma Tropical, gazlı içeceklerini ise Aroma markalarıyla piyasaya sunmaktadır.

 

Şekersiz yüzde 100 doğal meyve suları

Ürettiğiniz yüzde 100 meyve sularında şeker kullanılmıyor. Bu konuda neler söyleyeceksiniz?

2005 yılında piyasaya sunduğu 0 vişne-elma, şeftali-elma ve kayısı-elma ürünleriyle Aroma, sektörde bir ilke imza atmıştır. Tüketici nabzı sürekli yoklanarak şeker yerine "özdeş bir tatlandırıcı” ve doğal meyve suyu talebi olduğu hissedilmiş ve bu doğrultuda çalışmalar yapılarak elma suyu ile tatlandırılmış 0 vişne, şeftali ve kayısı suları tüketicinin beğenisine sunuldu. Ardından piyasaya sunulan 0 nar suyu, 0 üzüm suyu ve 0 portakal suyu ürünleriyle doğallığı benimseme misyonu daha da pekiştirildi.

 

Dünyanın her yanına ihracat

Aroma tüm dünya tarafından da tanınan bir marka. Bu doğrultuda Türkiye’yi hangi ülkelerde temsil ediyorsunuz?

Dünya markası olmayı hedefleyen Aroma’nın ihracat hacmi kurulduğu günden bu yana her geçen gün artmış ve 25 milyon dolar seviyelerine ulaşmıştır. Aroma’nın, ihracat yaptığı ülkeler arasında Almanya, Fransa, İngiltere, Hollanda, İspanya, Yunanistan, Belçika, Norveç, Polonya, Bosna Hersek, Danimarka, Avusturya, İsviçre, İsveç, Rusya, ABD, Arjantin, Avustralya, KKTC, Azerbaycan, Kazakistan, Afganistan, Arnavutluk, Malezya, Çin, Gürcistan, Bulgaristan, Malta, Kanada, Moğolistan, Fildişi Sahilleri bulunuyor.

Meyve suları içerdikleri meyve oranına göre hangi kategorilere ayrılmaktadır?

Türk Gıda Kodeksi’ne göre meyve suyu ve benzeri ürünler, içerdikleri meyve oranına göre 4 ana gruba ayrılmaktadırlar. Bunlar; meyve suyu (0), meyve nektarı (%25-99), meyveli içecek (-24) ve aromalı içecek (%0-9).

Meyve suyu endüstrisinin Türkiye’deki gelişimi hakkında neler söyleyebilirsiniz?

Tüketicilerimizin sağlıklı beslenme konusunda bilinçlenmeye başlaması meyve suyu tüketiminin son yıllarda artış göstermesinde önemli bir etkendir. Ayrıca sektörde yer alan markaların, ürünlerinde çeşit artırmaya ve yenilikçi ürünleri piyasaya sürmeye yönelmesi de bir diğer faktördür. Son dönemde 0 meyve suyu çeşitleri de büyük ilgi görmeye başlamıştır. Tüm bu etkenler doğrultusunda son 10 yılda meyve suyu ve benzeri içecek tüketiminin yüksek bir ivmeyle arttığı görülmektedir.

 

İç pazar hızla büyüyor

Türkiye'deki sektörü dış ülkelerin pazarlarıyla kıyasladığınız da ortaya nasıl bir tablo çıkar?

Avrupa’da kişi başına düşen yıllık ortalama meyve suyu ve nektarı tüketimi 23 litre civarında olup, neredeyse ülkemizdeki tüketimin 3 katıdır. Ayrıca Avrupa’daki gelişmiş pazarlarda tüketim oranları, bu ortalamanın da oldukça üzerindedir. Örneğin, Kanada’da tüketim 52 litre, Amerika’da 43 litre, Almanya’da 39 litre civarındadır. Ancak Avrupa’daki doymuş pazarın tersine, Türkiye meyve suyu pazarı hızla büyümektedir ve sağlıklı beslenme trendinin de etkisiyle, tüketim bilincindeki gelişmelere paralel olarak ülkemizdeki tüketimin de artmaya devam etmesi beklenmektedir

Sizce Türkiye’deki kişi başına düşen meyve suyu tüketimi yeterli mi?

Türkiye’de kişi başına düşen meyve suyu tüketimi her geçen yıl artıyor olsa da, henüz Amerika ve AB ortalamalarıyla kıyaslandığında oldukça düşük seviyelerde seyretmektedir. 2011 yılında kişi başına düşen ortalama meyve suyu ve benzeri ürünlerin tüketim miktarı 12 litre civarına ulaşmıştır. Bunun yaklaşık 9 litresini 0 meyve suyu ve nektarı oluşturmaktadır.

 

Sanayide işlenen nar miktarı artışta

Türkiye’de meyve suyu üretiminde daha çok hangi meyveler tercih ediliyor?

Türkiye meyve suyu sektöründe işlenen meyvelerin çeşitleri her geçen yıl artsa da sektörde en çok işlenen meyveler yerini koruyor. Ülkemizde tüketiciler tarafından tercih edilen meyve suyu çeşitleri sırasıyla şeftali, kayısı ve vişnedir. Bu üç meyve çeşidi toplam tüketimin %75’ine karşılık geliyor. Meyve suyu ve benzeri ürünlere işlenen başlıca 6 meyve ise elma, şeftali, kayısı, vişne, portakal ve nardır. Bunları son dönemde, ihracat şansı artan siyah havuç ve üzüm izliyor. Nara olan ilgi ve artan talep, nar plantasyonlarının ve dolayısıyla Türkiye nar üretiminin hızla artmasına neden olmuştur. Nar üretimindeki artışa paralel olarak, meyve suyu sanayisinde işlenen nar miktarı da her geçen yıl artmaktadır.

2011 yılında gerçekleştirilen çalışmalarınızdan bahseder misiniz? Bu bağlamda geleceğe yönelik hedefleriniz ve beklentileriniz nedir?

Aroma olarak çalışanlarımızla ve yenilenmiş makine parkımızla daima tüketicilerimize gıda güvenliği sistemleri dahilinde en sağlıklı ve lezzetli meyve sularımızı sunuyoruz. Aroma, geçmişten günümüze değişmeyen kalite politikası, sağlıklı, güvenli ve lezzetli ürünleri, geleneksel aynı zamanda yenilikçi tutumuyla yurtiçinde ve yurtdışında her geçen gün büyüyen ve gelişen bir firma olarak hizmet vermeye devam etmektedir.

 

Etiket bilgileri eksik meyve suları tüketilmemeli 

Tüketici meyve suyu alımında nelere dikkat etmelidir?

Meyve suyu üretimi, meyvenin en bol olduğu mevsimlerde, hormonsuz, taze ve lezzetli meyvelerden yapılmaktadır. Bu doğrultuda meyvenin doğal tadı, kokusu, lezzeti ve tüm besleyici değerleri meyve suyuna yansımaktadır. Meyve suyu üretiminde koruyucu katkı maddesi kullanılmamaktadır. Uygulanan pastörizasyon tekniği sayesinde meyve suları hiçbir koruyucu ilavesine gerek kalmadan, uzun süre sağlıklı şartlarda raf ömrünü koruyabilmektedir. Sezonda elde edilen meyve sularının bir kısmı, meyvenin bulunmadığı dönemlerde kullanılmak üzere konsantre ve püre haline getirilmekte, meyvenin tüm doğal özellikleri korunacak şartlarda saklanmaktadır. Böylelikle tüketicilerin yıl boyunca tüm meyve suyu çeşitlerini temin etmeleri sağlanmaktadır.

Özellikle gıdanın yasal olması, güvenliği ve gerçekliği konusunda bilgi veren üretim izni, raf ömrü ve meyve oranı hakkında verilen bilgiler tüketiciler tarafından mutlaka okunmalı ve ambalajlarında bu bilgilerin bulunmadığı meyve suları tercih edilmemelidir.

 

Su sektöründe de iddialı

2004 yılından beri Aroma Ömer Duruk Doğal Kaynak Suyu markası ile su piyasasında da yer aldıklarını söyleyen Aroma Bursa Meyve Suları ve Gıda Sanayi A.Ş. Genel Müdürü Okan Özirişen, “Aroma Ömer Duruk Doğal Kaynak Suyu Tesisleri, 2004 yılında 50 bin m² açık alan içerisinde 10 bin m² kapalı alan olarak inşa edildi. Doğal kaynak suyu, Uludağ'da 2 bin 20 metre yükseklikteki bir kaynaktan çıkıyor. Tesiste otomatik makinelerle tam hijyenik uluslararası standartlara uygun dolum yapılıyor. Aroma Ömer Duruk Doğal Kaynak suyu, zengin mineral içeriği ve düşük sodyum oranıyla sağlıklı, lezzetli ve içimi rahat bir doğal kaynak suyudur” diyor.

“Ülkemizde tüketiciler tarafından tercih edilen meyve suyu çeşitleri sırasıyla şeftali, kayısı ve vişnedir. Bu üç meyve çeşidi toplam tüketimin %75’ine karşılık geliyor.”

Aroma Ömer Duruk Doğal Kaynak Suyu, zengin mineralli yapısı ve düşük sodyum içerdiğinden dolayı kalp ve damar sağlığı için koruyucudur. Bebeklerde kemik gelişiminde, yaşlılarda ise kemik erimesinin önlenmesinde faydalıdır. Ayrıca yüksek ph (8,2) değeri ile alkali özellikli bir sudur. Aroma Ömer Duruk Doğal Kaynak suyu, lezzeti ile vazgeçilmez, zengin mineral içeriği ile sağlıklı ve içimi rahat bir doğal kaynak suyudur” diyor.