Banner Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
Türk ambalaj sektörünün büyüklüğü 15 milyar dolara ulaştı

Ambalaj sektörü konusunda elimizdeki son rakamlar 2011 yılı için net bir açıklama yapabileceğimizi gösteriyor.





sadettin_korkut.jpg

Sektöre ait üretim rakamları maalesef ülkemizde yaşanan istatistik veri eksikliği nedeniyle yaklaşık bir yıl kadar gecikmeli olarak, sektör ihtisas derneklerinin çalışmaları ve çeşitli kaynaklardan derlenerek elde edilmektedir. 2011 yılında tüm dallarda üretim miktarının 6 milyon ton ve toplam cironun 12 milyar dolar olarak gerçekleştiği tahmin ediliyor. Türkiye ambalaj sanayi 2011’de üretim miktarını %8, cirosunu ise yaklaşık artırmıştır.

Dış ticaret göstergelerini dikkate aldığımızda ise, ambalaj sektörünün büyüklüğünün 2012 sonunda 14-15 milyar doları bulduğunu düşünüyoruz. Ambalaj sektörü ihracatı TÜİK tarafından yayınlanan 2011 değerlerine göre 2,95 milyar dolar olarak gerçekleşirken, bir önceki yıla göre %24 oranında artmıştır. 2012 yılı ilk 9 aylık dış ticaret verileri bir önceki yılın aynı dönemi ile kıyaslandığında ise ihracatta artış kaydedileceği görülüyor. 2011’in ilk 9 ayında 2,23 milyar dolar olan ambalaj sektörü dış ticareti, 2012 yılının aynı döneminde 2,29 milyar dolara ulaştı. İhracat, derneğimizin son dönemde özellikle önem verdiği bir konudur. Bu ve önümüzdeki yıl yine Avrupa’da beklenen ekonomik durgunluk Türkiye’nin ambalaj ihraç pazarlarının çeşitlendirilmesi konusuna yeni bir önem kazandırmaktadır. Türkiye’nin klasik ihraç pazarlarında yaşanacak bir daralmanın ambalaj ihracat potansiyelini engellememesi için var olan pazarlarda rekabet gücünü artırması ve yeni pazarlara açılması gerekiyor.

Avrupa’daki ekonomik kriz ambalaj üreticilerimize yeni ırsatlar doğuruyor

2012 yılı değerlendirmesi için henüz elimizde net üretim verileri olmamakla birlikte, dış ticaret verilerinin bize gösterdiği, 2012 yılında sektörün 14-15 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaştığıdır ki bu genel olarak Türkiye ekonomisinin büyümesinin çok üzerinde bir büyümeye işaret etmektedir. Buna ek olarak, Türk ambalaj sektörü Avrupa’da yaşanan talep azalması ve finansal kriz nedeni ile zora düşen Avrupalı rakiplerinden doğan boşluğu dolduruyor. Avrupalı şirketlerin karlılık noktasını yakalamakta zorlanmaları nedeniyle üretim Türkiye’deki şirketlere kaymakta ve Türk şirketleri kapasite artırmaktadır. Bu nedenle sektörümüzde yeni yatırımlar planlayan şirketlerin olduğunu biliyoruz. Türkiye ambalaj sektörünün bu çıkışı ile birlikte Avrasya’nın bölgesel merkezi olma yolunda ilerliyor. Ambalaj şirketlerinin yatırımları Türkiye’deki kapasite artırmaları ile de sınırlı değil, Türk ambalaj firmaları yurtdışından bazı firmaları satın almıştır. Ayrıca, yurtdışından bazı büyük firmaların yerli üreticilerimizle ortaklığa gitmektedirler. Hükümetin izlediği yatırım ve ihracat teşvik politikalarını genel büyüme ve sektörümüzün büyümesi açısından son derece önemli buluyoruz. Gerek Ekonomi Bakanlığı’nın kullandırdığı teşviklerin gerek alanı genişletilen KOSGEB teşviklerinin gerekse de yolda olduğunu bildiğimiz Sanayi Bakanlığı teşviklerinin özellikle KOBİ’ler ve kümelenme odaklı büyüme için önem arz ettiğine inanıyoruz. Bu teşviklerin sanayicilerimiz tarafından verimli bir şekilde kullanılması durumunda genel ekonomik duruma olumlu etkisi olacağını düşünüyoruz.

 

2013 yılı için de sektörün yine ülke ekonomisinden çok daha hızlı büyüyeceğini öngörüyoruz. İhracatının da yine aynı oranda artması için elimizden geleni yapacağız. Bu konuda derneğimizin en önemli hedeflerinden birisi ambalaj sektörünün çatı örgütü olarak, birlikteliği kuvvetlendirerek uluslararası alanda da güçlü olmaya yönelik faaliyetleri geliştirmektir. Bu kapsamda derneğimiz, Ambalaj Sanayi Uluslararası Rekabet Gücü Maksimizasyonu Projesi ile Ekonomi Bakanlığı’na başvurusunu gerçekleştirdi. Projemiz resmen onaylandı. 20 katılımcı şirket ile projenin ilk etabı olan İhtiyaç Analizi Tespiti çalışmalarına başladık. Bu proje vasıtası ile sektöre yönelik kümelenme çalışmalarına katkıda bulunmayı ve sektörümüzde faaliyet gösteren firmaların küresel pazarlardaki rekabet gücünü artırmayı amaçlıyoruz. Firmaların kurumsallaşmalarına katkıda bulunmak, ihracat altyapılarını güçlendirmek, var olan pazarlardaki varlıklarını geliştirmek ve yeni dış pazarlara girmelerine olanak sağlamak istiyoruz. Bir başka deyişle, uluslararası iş geliştirme faaliyetlerimizi hızlandıracağız.

 

2023’te hedefimiz 10 milyar dolarlık ihracat

500 milyar dolar ihracat hedeflenen 2023 yılında ise, sektör olarak hedefimiz ihracatımızı 10 milyar dolara, Türkiye’deki kişi başı ambalaj tüketimini ise yıllık olarak 300 doların üzerine çıkararak 30 milyar dolarlık bir sektör büyüklüğüne ulaştırmak ve dünya pazarında giderek daha fazla yer almaktır. Sektörümüz, ülkedeki ve dış piyasalardaki imalat sanayindeki genişlemeye cevap verecek kapasiteye ve teknolojiye sahip durumdadır.